ICE kontakt pomôcka alebo zbytočnosť? Čo je to a čo znamená ICE?
ICE kontakt má slúžiť ako zvýraznenie núdzového kontaktu. Ide však o neoficiálnu kampaň a vo viacerých krajinách Európy sa stretla s rôznymi rozporuplnými reakciami. Opýtali sme sa na skúsenosti z praxe aj záchranárov a pracovníkov záchrannej linky.
Niektorí ho označujú priamo za HOAX, iní ho označujú za užitočnú pomôcku, hoci miestami ťažko použiteľnú.
Predstava o ICE kontakte je, že záchranné zložky v prípade núdze použijú tento kontakt. V skutočnosti niekde slúžia skôr na identifikáciu obete a nie na konktaktovanie príbuzných.
Použitie u nás
Záchranné jednotky u nás nepoužijú tento kontakt hneď z niekoľkých dôvodov.
Hlavným je u nás legislatíva, ktorá zakazuje zdravotníkom o zdravotnom stave informovať tretie osoby. Polícia zas vyhľadáva kontakty pomocou operačného strediska.
Telefóny sa považujú za súkromie a záchranári na to teda nemajú oprávnenie, nie je to ani ich úloha, vo väčšine prípadov na to nie je čas. Mobilné telefóny sú dnes zaheslované, nedá sa do nich teda ani dostať.
Problém tiež nastáva, ak by sa osobe stalo niečo v zahraničí, kontaktná osoba nemusí jazyk danej krajiny ovládať a nastáva problém.
V niektorých prípadoch môže byť takýto kontakt dokonca hrozbou, bezpečnostným rizikom.
Ako to vidia ľudia z praxe?
Záchranári a ľudia na linkách prvej pomoci sa zhorujú, že použitie ICE kontaktu môže závisieť najmä od situácie. Nie vždy je pri závažných úrazoch a pri poranení viacerých účastníkov čas na hľadanie kontaktov. To sa rieši následne, keď je na to čas v nemocnici. Prípadne cestou polície. Pri menej závažných udalostiach informácie alebo kontaktnú osobu poskytne samotný človek.
„Častejšie si pamätám na situácie, keď sme hľadali kontakt na rodiča dieťaťa. Prvé zoznámenie s alkoholom býva častokrát náročné. „Na šťastie”, deti skúšajú väčšinou alkohol kolektívne, takže i tu býva otázka kontaktu na rodiča jednoduchá a kamaráti si vzájomne vedia pomôcť,“ hovorí záchranár.
Takéto kontakty by jednoznačne pomohli najmä v situáciách, keď má pacient poruchu vedomia a nikto nepozná, nikto o ňom nič nevie. Osoba uvedená na ICE kontakte by tak mohla poskytnúť užitočné a dôležité informácie o zdravotnom stave, dlhodobých ochoreniach, alergiách a podobne.
V počiatkoch používania a osvety k ICE kontaktom ich využívali aj naše záchranné jednotky. „Stalo sa i to, že sme kontakt v odomknutom telefóne hľadali. A, že či pomocou ICE? Áno a hlavne v dobe, keď to k nám prišlo a bolo to takpovediac moderné… Samozrejme, záleží od prípadu. Nie je to v súčasnosti štandardná cesta vedúca k vyhľadaniu kontaktu. Dôležité je myslieť i na ochranu osobných údajov a majetku,“ doplnil záchranár.
Z histórie
S nápadom prišiel britský záchranár a vo svete zarezonoval v roku 2005. Záchranár ho predstavil verejnosti s tým, že takto označený kontakt má pomôcť s potrebnými informáciami o nehodou postihnutej osobe bez schopnosti komunikovať.
Má pomôcť zjednodušiť a zrýchliť proces získavania podrobností o zdravotnom stave zraneného.
Časom vznikli aj nálepky a kartičky, kde sú uvedené ICE kontakty. O týchto taktiež platí to, že zavisí od situácie. Väčšinou však tieto kontakty nepoužijú.
Dôležité čísla u nás
V prípade núdze nezabudnite na najdôležitejšie kontakty, tiesňové linky.
Jednotná európska linka záchrany | 112 |
Hasičský zbor | 150 |
Policajný zbor | 158 |
Záchranná zdravotná služba | 155 |
Mestská polícia | 159 |
Letecká záchranná služba | 18 155 |
Horská záchranná služba | 18 300 |
Linka pomoci v núdzi | 0850 111 313 |
Ste doktor, či zdravotník? Zviditeľnite sa a zdieľajte skúsenosti!
Vytvorte si vlastný blog na Zdravoteka.sk, ktorú číta 620 000 ľudí mesačne. Napíšte nám →