späť na zoznam bylín

Pór a jeho účinky na zdravie. Viete, ako ho pestovať?

Autor: Mgr. Simona Morvayová
Pór a jeho účinky na zdravie. Viete, ako ho pestovať?
Zdroj foto: Getty images

Pór je nenáročný na pestovanie, no o to účinnejší na naše zdravie.

Charakteristika

Existuje niekoľko druhov póru na pestovanie. Poznáme letný, zimný aj divoký. V každom prípade ide o zeleninu podobnú cibuli, keďže je rovnako vrstvený a aj chute sú veľmi podobné.

Chuť póru je sladšia a hlavne nezapácha ani neštípe.

Pór je valcovitého tvaru, nemá teda guľatú cibuľku s cíbikmi. Cibuľka s listami splýva, mení sa len farba, od koreňa ide biela a listy sú už zelené. Listy zároveň idú od vonkajšej vrstvy cibuľky.

Spracováva sa takmer celý, použiť sa dajú až dve tretiny.

Dorastá sa do veľkých rozmerov, pričom listy siahajú aj až jeden meter nad zemou. Plody sú zas po jej povrchom, tak ako cibuľa.

Jeho priaznivý vplyv na zdravie objavili už starí Rimania či Gréci, ktorí odvar z póru používali napríklad aj pri otrave alkoholom.

Táto zázračná zelenina napomáha pri diétach na prečistenie organizmu. Dobre totiž vplýva na trávenie, aj srdce a cievy.

Je vhodné ho používať do šalátov, omáčok, aj liečivých vývarov a polievok.

Pestovanie póru

Je rozdiel pri pestovaní letnej a zimnej odrody.

Odporúča sa predpestovať. Predpestovaný pór má byť veľkosti približne ako ceruzka. Keď je dostatočne veľký, odstrihneme vňať a skrátime korene. Potom ich môžeme zasadiť o čosi hlbšie.

Letný pór je aj vzhľadom odlišný od zimného. Je o poznanie tenší a dlhší. Vysádza sa v 15 cm rozostupoch. Zimný má byť od seba vzdialený 25 až 30 cm.

Letný pór sa odporúča vysievať na prelome marca a apríla, zimný v máji až júni. Taktiež je letný pór menej odolný voči zime, čo je možné predpokladať aj z jeho názvu.

Pestovatelia odporúčajú pestovať ho v pôde po zemiakoch či uhorkách.

Pór je potrebné prihŕňať zeminou a záhon zakryť netkanou textíliou. To je dôležité ako ochrana proti škodcom. Prípadne sa škodcov zbavíme a pór ochránime aj postrekovaním.

Kvalita pestovaného póru sa odzrkadľuje aj pravidelným zalievaním, ktoré je veľmi potrebné a to najmä v začiatku vegetačného obdobia.

Vďaka póru získava naše telo

  • vitamíny skupín A, B, C, E, K,
  • draslík, fosfor, horčík, mangán, vápnik, železo, 
  • kyselinu listovú - ale len v surovom stave,
  • karotíny, selén, vlákninu.

Vnútorné použitie

Ako sme už písali, pór sa dá spracovať takmer celý. Využijeme bielu, ale aj zelenú časť.

Najlepšie je samozrejme využiteľný v kuchyni a to za surova aj tepelne upravený.

Hlavne v surovom stave účinkuje na naše telo veľmi blahodárne. V takomto prípade je vhodné ho očistený a umytý nakrájať napríklad na zdravý chlebík, prípadne pridať ho do výbornej nátierky.

Vďaka vitamínom pôsobí na imunitu a je nápomocný pri úprave cukru v krvi.

V rámci imunity zlepšuje obranyschopnosť proti nádche, chrípke aj infekciám.

Kombinácia vitamínov a minerálov v póre je vhodná aj na očistu čriev od baktérií a kvasiniek. Konzumujeme ho teda počas nadúvadnia, zápche a dokonca napomáha aj pri črevných kolikách.

Kyselina listová v póre vplýva na tvrbu krviniek, svalov a lepšie hojenie rán. Fosfor zas pomáha zlepšiť činnosť mozgu.

Pór je tiež výbornou zložkou diétnej stravy, keďže obsahuje minimum tukov a aj cukrov.

Skvelo pomáha zahnať hlad a navodzuje pocit plnosti.

Najvhodnejším "parťákom" póru, hlavne počas diét, je zeler. Spoločne sú silnou dvojkou podporujúcou trávenie a čistenie čriev.

Tak isto v kombinácií s cesnakom bojujú proti cholesterolu. Pozor by si mali dať ľudia s nízkym tlakom, pretože táto dvojka krvný tlak znižuje.

Pór tiež nie je vhodný vo veľkých množstvách pre ľudí s poruchami obličiek a žlčníka. Obsahuje množstvo solí kyseliny šťavelovej, ktoré môžu byť pre tieto orgány zaťažujúce.

Konzumácia

Ako sme už spomínali, najvhodnejšie je zjesť ho v surovom stave.

Používame celý pór. Zelená časť póru je však štipľsvejšia, preto nie je pre každého. 

Použiť ho v surovom stave môžeme aj v nátierkach, ako náhradu za cibuľku. Napríklad vo vajíčkovej nátierke je výborný. Tak isto môžeme pór použiť v syrovej alebo rybacej nátierke.

Veľmi obľúbeným receptom je pórová polievka. Dá sa pripraviť na niekoľko spôsobov. Poznáme ju vo variantoch so zeleninovým vývarom alebo v krémovej podobe.

Pór je skvelý aj pod mäso alebo do rizota. Pre kuchynských experimentátorov existujú aj recepty na slané koláče.

V domácej medicíne sa využíva aj silný vývar z póru bez použitia korenín. Ten za horúca scedíme a zmiešame s medom. Takýto liečivý sirup môžeme použiť ako pomoc pri kašli a bolestiach hrdla.

Zber a skladovanie

Zber póru by mal prebehnúť do prvých mrazov. Trvať však môže niekoľko mesiacov, teda nie je to zelenina, ktorú je potrebné vybrať presne v konkrétnom období.

Zo záhradky ho teda zbierame, keď naň máme chuť, pričom ostatné v zemi kľudne vydržia

Keď už ale pór zo záhrady vyzbierame, orezávame korene na maximálnu dĺžku 2 cm. Taktiež ho poriadne rukou očistíme od zeminy a prípadných nečistôt. Nikdy však nie vodou.

Orezávame tiež listy, teda zelenú časť a to v časti, kde už nie je spojený s cibuľkou. Teda orezávame len samotné zelené listy.

Pór skladujeme v chladnej a dostatočne vlhkej pivnici. Vlhkosť zabezpečuje jeho dlhšiu čerstvosť.

Niektorí záhradníci tiež odporúčajú skladovanie v kalcinovanom hrubozrnnom piesku. V tomto prípade pór do piesku umiesňujeme zvisle s tým, že zelenina je zasypaná v dĺžke stonky.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Autor článku

Mgr. Simona Morvayová

Mgr. Simona Morvayová

Vyštudovala som učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácií s etickou výchovou. Dlhšiu dobu píšem pre rôzne weby od regionálnych, cez všeobecné, až k našej Zdravotéke. Zaujímam sa však o zdravú stravu a cudzia mi nie je ani strava bez lepku. Z cvičenia preferujem beh a jógu

Zatiaľ nebola pridaná žiadna skúsenosť

Použitie byliny Póru

Pór a jeho účinky na zdravie. Viete, ako ho pestovať? rastie od Septembra do Marca


Pridajte skúsenosť Skúsenosti užívateľov

Zatiaľ neboli pridané žiadne skúsenosti. Podeľte sa s ostatnými o svoje skúsenosti.