späť na zoznam bylín

Mäta a jej účinky na zdravie. Ako ju používať a pestovať?

Autor: Mgr. Simona Morvayová
Mäta a jej účinky na zdravie. Ako ju používať a pestovať?
Zdroj foto: Getty images

Mäta je obľúbená v každej domácnosti a možno ju všestranne použiť. Tak isto si ju aj doma ľahko dopestujete.

Charakteristika

Ide o voňavú bylinku obľúbenú v letných aj zimných mesiacoch. Je vhodná do drinkov horúcich aj studených a kuchárky ju tiež dokážu spracovať vo varení aj pečení.

Ide o trvácnu bylinku, ktorá môže narásť do výšky aj 80 cm.

Jej listy majú zúbkovitý okraj a pri dotyku voňajú. Kvety majú fialkovú farbu a sú usporiadané do praslenov tvoriacich hrubé koncové hlávky. 

Existuje množstvo druhov, ako napríklad prieporná, klasnatá, vodná či kučeravá mäta.

Ide o veľmi jednoducho udržiavateľnú a nenáročnú bylinku, ba niektorí ju označujú až za burinu. Po vysadení sa totiž ľahko uchytí a sama sa vysieva a rozrastá.

Zaujímavosťou je, že v niektorých krajinách sa vysieva, aby odháňala muchy.

Už naše staré mamy ju používali v domácej medicíne, hlavne pri prechladnutí a podobných ochoreniach dýchacích ciest. 

Taktiež je výbornou pomocníčkou pri žlčníkových, žalúdočných aj črevných problémoch. Naše staré matky ju používali ako liečivo pri zvracaní, nechutenstve.

Babice ju zas odporúčajú pri probléme stvrdných pŕs pri dojčení.

Ak by ste niekomu mätu chceli podarovať, vyjadríte mu tým priateľstvo a lásku, je totiž ich symbolom.

Je nápomocnou aj pri zlom trávení malých detičiek. Utlmí im totiž chuť do jedla a upokojí trávenie.

Vo zväčenom množstve sa neodporúča užívať tehotným ženám aj dojčatám, preto veľmi opatrne s dávkami.

Nachádzajú sa v nej éterické oleje, pričom až polovicu z nich tvorí práve mentol, ktorý je tak výrazný.

Taktiež obsahuje triesloviny, ktoré majú rôznorodé účinky, ako napríklad anibakteriálne, antioxidačné. Napomáhajú k celkovej dobrej imunite a tiež aj k znižovaiu krvného tlaku.

Jej názov je vraj odvodený od mýtickej riečnej nymfy Minthé. Tá sa veľmi zapáčila bohovi podsvetia Hádesovi. To sa smozrejme nepáčilo jeho manželke, tak Minthé premenila na rastlinu. Tak sa zmenila na voňavú a liečivú bylinku, ktorú však Hádes mohol stále cítiť.

Mäta je tiež bohatá na flavonoidy a ďalšie látky, vďaka ktorým je voňavá, chutná a tak nápomocná pre naše zdravie.

Vďaka svojmu zloženiu a najmä pre mentol, ktorý obsahuje, sa využíva aj na sovieženie dychu či výplach ústnej dutiny. Je nápomocná aj pri miernych bolestiach zubov.

Využíva sa aj pri výrobe zubných pást, či už domácich alebo priemyselných.

O mäte sa tiež hovorí ako o afrodiziaku.

Vnútorné použitie

Mäta nám vďaka jej konzumácií dodáva bielkoviny, draslík, fosfor, horčík, mangán, meď, sacharidy, sodík, tuk, vlákninu, železo, vápnik, zinok, omega 3 a 6 mastné nenasýtené kyseliny a z vitamínov sú to A, B, C. 

Výborný je napríklad čaj z mäty. Ten jednoducho urobíme tak, že zalejeme čerstvé a umyté lístky horúcou vodou. Môžeme pridať med a citrón.

Takýto čaj je vhodné piť dvakrát denne, pomôžeme si tak proti tráviacim problémom aj na upokojenie nervozity

Taktiež pozitívne vplýva pri peristaltike čriev, čím pomôže aj pri vetroch a nadúvaní.

Čaj z mäty podporí aj vašu chuť do jedla. Môže tiež asistovať pri znížení horúčky.

Prijímať ju vieme napríklad aj v ovocných šalátoch, kam ju nasekáme a prisypeme. 

Odporúčam nakrájať, jablká, jahody, mango a banán. Nasekanú mätu zmiešať s jogurtom a chia semienkami a preliať zmesou ovocie. Takýto šalát je skvelým životabudičom hlavne ráno, aj počas chrípkového obdobia.

Vonkajšie použitie

Výborné je aj vtierať výluh z mäty do bolestivých miest svalov a kĺbov. Jej požitie je vhodné aj do relaxačných a osviežujúcich kúpeľov.

Olejový alebo vodový výluh môžeme použiť aj na masky na pleť, bude tak jasnejšia a jemnejšia.

Športovci môžu využiť zábal alebo vmasírovanie mätového oleja do bolestivých či zapálených svalov. Pomôže tak pri svalovej horúčke alebo kŕčoch.

Mätový olejček tiež pomáha pri napätí alebo bolesti hlavy. Pomôže, keď si ho vmasírujete do spánkovej oblasti.

Odporúča sa aj napariť sa nad vrelým mätovým čajom.

Dojčiace mamičky si môžu mätovým obkladom pomôcť pri zapálených prsníkoch. Obklad vytvoríme z mlieka, mätového oleja alebo výluhu, bielej pálenky a trochy studenej vody. Všetko spolu vymiešať, namočiť plienku či utierku a prikladať na prsníky.

Pri problémoch s prsníkmi je nutné najskôr kontaktovať lekára!

 

Zber a skladovanie

Zbierame z nej listy a vňať hlavne počas suchého obdobia a krátko pred kvitnutím.

Používame ju čerstvú, priamo z črepníka či záhradky.

Starí Rimania mätové lístky dávali do likérov alebo ich zavárali do kompótov.

Jej lístky sa tiež našli usušené v tisicky rokov starých egyptských hrobkách.

Najlepšie je usušiť ju na teplom a neslnečnom mieste. Poukladáme ju na vzdušnú tkaninu alebo sieťku, tak, že jej lístky rozmiesnime vedľa seba. Nemali by byť na sebe poukladané, aby sa poriadne vysušili. Taktiež ju môžeme zviazať do menších kytičiek a susiť na poriadne vetranom a suchom mieste vyviazané za stonky, dole kvetmi.

Takto usušenú bylinku môžeme skladovať v suchu a v papierovom či textilnom vrecúšku. Uskladnená mäta nás tak poteší aj v zimnom období.

Taktiež sa však dá uskladniť v mrazničke, avšak je potrebné ju z mrazničky rovno spotrebovať, nerozmrazovať. Inak zvädne a nebude sa dať už vôbec použiť.

Mäta v záhradke

Najlepšie je bylinku umiestniť na slnečné miesto s dostatkom priestoru, keďže sa rada a ľahko rozrastá. 

Je potrebné je dostatočne zalievať, nie však príliš. Keď sa nám dobre ujme, stačí ju ponechať prírode. Pri väčších suchách ju stačí len občas poliať.

Na jeseň sa odporúča ju zastrihnúť asi do 15 cm výšky. V zime ju chrániť nie je potrebné. Zamrznúť by nám nemala.

 

Zdroj

  • Recepty z domácej lekárne,
  • Zdravie z byliniek , Overené recepty obľúbenej bylinkárky (Anna Kopáčová),
  • Mini manuál byliniek (Tatiana Plešová),
  • Bylinky české zahrádky (Petra Rubášová).
Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Autor článku

Mgr. Simona Morvayová

Mgr. Simona Morvayová

Moje štúdium na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre som ukončila magisterským titulom. Päť rokov som študovala odbor učiteľstvo slovenského jazyka v kombinácii s etickou výchovou. Momentálne pracujem v oblasti médií, kde okrem iného spravujem dva portály súvisiace so zdravím a zdravou stravou. Moja vášeň k jedlu a zdravým pokrmom pochádza už zo strednej školy. Keďže som študovala päť rokov na hotelovej strednej, mám k strave a novým receptom dlhodobý vzťah. Rada varím a vymýšľam nové recepty, ktoré zväčša musia byť zdravé a plné vitamínov. V prípade varenia ide skutočne o moju vášeň. Súčasná doba prináša množstvo možností a tém, ktorým sa dá práve prostredníctvom jedla venovať. Zaujímam sa aj o bezlepkové a bezlaktózové recepty. K týmto receptom ma priviedli vlastné zdravotné problémy, ale aj celiatik v rodine. Moje ďalšie záľuby okrem práce a varenia sú oddych pri jóge a behaní.

Zatiaľ nebola pridaná žiadna skúsenosť

Použitie byliny Mäty

Mäta a jej účinky na zdravie. Ako ju používať a pestovať? rastie od Apríla do SSeptembra

Prihlásiť na odber noviniek

Zobraziť viac článkov Najnovšie články v magazíne
Ako liečiť a predchádzať migréne? + 9 prírodných tipov úľavy od bolesti Ako liečiť a predchádzať migréne? + 9 prírodných tipov úľavy od bolesti

Migréna patrí medzi tretie najčastejšie ochorenie a migrénové bolesti má pravidelne až 20 % populácie. Ženy trpia častejšie, no v detskom veku viac chlapci.

Naozaj pomôžu iba LIEKY na SPANIE? Tŕnistá cesta k nerušenému spánku Naozaj pomôžu iba LIEKY na SPANIE? Tŕnistá cesta k nerušenému spánku

Je vaša snaha o kvalitný spánok každodenný boj? Ako zmeniť svoje spánkové návyky a kedy naopak siahnuť po liekoch?


Pridajte skúsenosť Skúsenosti užívateľov

Zatiaľ neboli pridané žiadne skúsenosti. Podeľte sa s ostatnými o svoje skúsenosti.