späť na zoznam článkov

Vitamín E a jeho účinky. Ako sa prejaví nedostatok či nadbytok? + Potravinové zdroje

Autor: Doktor farmácie PharmDr. Štefánia Laca Megyesi, PhD., MSc.
Vitamín E a jeho účinky. Ako sa prejaví nedostatok či nadbytok? + Potravinové zdroje
Zdroj foto: Getty images

Vitamín E je známym antioxidantom. Aké má ďalšie účinky? Môžeme sa ním predávkovať? Kde ho nájdeme?


Vitamíny E zaraďujeme do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch. Ľudský organizmus nie je schopný si ho vytvoriť. Preto ho musíme prijímať pomocou stravy.

rozdelenie vitamínov na rozpustné v tukoch a rozpustné vo vode
Rozdelenie vitamínov na rozpustné v tukoch a rozpustné vo vode. Zdroj foto: Getty Images

Vitamín E bol po prvý raz popísaný v roku 1922 vedcami Herbert M. Evans a jeho asistentkou Katherine Bishop. V roku 1936 dostal pomenovanie tokoferol.

Vitamín E má osem základných foriem. Konkrétne 4 tokoferolov (alfa, beta, gama, delta) a 4 tokotrienolov (alfa, beta, gama, delta). Obe skupiny majú podobnú biologickú aktivitu. Za najúčinnejší je považovaný α tokoferol.

Vitamín E je považovaný za významný antioxidant. Je veľmi dôležitý pre správne fungovanie ľudského organizmu.

Ochraňuje bunky pred škodlivými vplyvmi voľných radikálov. Chráni lipoproteíny s nízkou hustotou bohaté na cholesterol (LDL) pred oxidáciou.

Gama-tokoferol ovplyvňuje agregáciu trombocytov. Taktiež má vplyv na vazodilatáciu. Zúčastňuje sa aj na metabolizme nukleových kyselín. 

Vitamín E je zodpovedný za normálny rast, vývin a funkciu svalov. Je dôležitý pre správnu funkciu krvného obehu. Ovplyvňuje aj funkciu nervového a zažívacieho systému.

Vitamín E chráni ľudský organizmus pred rôznymi ochoreniami:

  • spomaľuje vznik katarakty
  • pôsobí v prevencii aterosklerózy
  • ako doplnková liečba sa využíva pri poruchách plodnosti
  • chráni organizmus pred toxickým vplyvom cigaretového dymu
 vitamín E dôležitý pre naše zdravie
Vitamín E je dôležitý pre naše zdravie. Zdroj foto: Getty Images

Funkcie vitamínu E na náš organizmus

1. Vitamín E a jeho úloha v prevencii kognitívnych porúch

Výsledky niektorých štúdií uvádzajú, že podvýživou trpí približne 15 až 45 % pacientov s demenciou.

U pacientov, ktorí trpia demenciou a súčasnou podvýživou, dochádza k rýchlejšej progresii demencie, horšie reagujú na liečbu a majú zvýšenú úmrtnosť. Z uvedeného vyplýva, že neoddeliteľnou súčasťou liečby demencie je udržanie dobrého výživového stavu pacienta.

V prípade Alzheimerovej choroby dochádza k poruchám výživy už v prvých štádiách. U takýchto pacientov bola zaznamenaná nízka hladina vitamínu B, vitamínu C a vitamínu E.

 Mohlo by vás zaujímať: Demencia

Príčiny nízkych hladín uvedených vitamínov sú rôzne. V nasledujúcej časti si popíšeme niektoré vysvetlenia.

Pacienti trpiaci demenciou nie sú schopní vybrať si dostatočne pestrú stravu s obsahom rôznych vitamínov. U takýchto pacientov dochádza k zníženej syntéze kyseliny dokosahexaénovej.

Predpokladá sa, že u pacientov trpiacich demenciou dochádza k zvýšenej spotrebe vitamínov mozgom postihnutých neurodegenerácií.

Kyselina dokosahexaénová je biologicky aktívna omega-3 nenasýtená mastná kyselina. Jej hlavným zdrojom sú ryby. Prispieva k normálnej funkcii mozgu a normálnemu stavu zraku. Taktiež prispieva k udržaniu normálnej funkcii srdca.

Počuli ste o stredomorskej strave?

Základom stredomorskej stravy je vysoký príjem ovocia, zeleniny, cestovín, rýb a olivového oleja. Pri príprave jedál sa používajú rôzne koreniny (rozmarín, oregano, tymián), cesnak a cibuľa.

Taktiež je odporúčaný mierny príjem vína spolu s jedlom. Obmedzený je príjem mliečnych výrobkov a mäsa.

Podľa niektorých štúdií stredomorská strava znižuje rozvoj demencie, Alzheimerovej choroby a miernej kognitívnej poruchy. Má ochranný účinok na kognitívny pokles v starobe.

Kognitívne-protektívny efekt stredomorskej stravy je vysvetlený niekoľkými mechanizmami:

  • protizápalovým účinkom vyššieho príjmu omega-3 mastných kyselín
  • účinkom antioxidantov (vitamínu C a vitamínu E) na redukciu oxidačného stresu

2. Aký vplyv má nedostatok vitamínu E na náš zrak?

Na oku sa prejavy nedostatku vitamínu E prejavujú opuchom mihalníc, sivým zákalom, vekom podmienenou degeneráciou žltej škvrny a atrofizáciou okohybných svalov.

Jedným z rizikových faktorov vzniku vekom podmienenej degenerácie makuly je nedostatok antioxidantov v potrave.

Ich nedostatkom dochádza k spomalenému vylučovaniu toxických voľných radikálov. Tie vznikajú na sietnici pri procese spracovania svetla.

3. Vitamín E a jeho úloha v prevencii žilového tromboembolizmu u žien

Tromboembolická choroba žilového pôvodu je tretím najčastejších kardiovaskulárnym ochorením. Bolo dokázané, že u žien, ktoré užívali vitamín E sa znížila incidencia žilových tromboembolických príhod.

Je známe, že vitamín E má antikoagulačný účinok. Dokáže inhibovať vitamín K, dependentné koagulačné faktory a redukovať adhéziu trombocytov.

V zahraničí bola vykonaná štúdia, ktorej cieľom bolo overenie jeho účinku na výskyt kardiovaskulárnych ochorení. Výskum trval desať rokov.

Zúčastnilo sa ho 39 876 žien vo veku nad 45 rokov. Tie užívali vitamín E v dávke 600 IU každý druhý deň alebo placebo.

Záver výskumu bol, že vitamín E môže znížiť riziko žilového tromboembolizmu u žien, ktoré trpia genetickou predispozíciou.

Mohlo by vás zaujímať: Tromboembolická choroba, prečo vzniká, ako súvisí s pľúcnou embóliou?

4. Karcinóm prostaty

Karcinóm prostaty patrí medzi najčastejšie malígne ochorenia mužov. Týka sa to najmä amerických a európskych mužov. Výživa zohráva dôležitú úlohu v etiológii ochorenia.

Výsledky niekoľkých vedeckých štúdií poukázali na fakt, že vitamín E môže znížiť riziko vzniku karcinómu prostaty u fajčiarov.

U pacientov, ktorí užívali 50 mg vitamínu E, sa znížila incidencia a mortalita o 30 až 40 %. Taktiež bolo zaznamenané znížené riziko metastázujúceho karcinómu prostaty.

5. Vitamín E a mužská plodnosť

Pre správnu funkciu spermií sú veľmi dôležité reaktívne formy kyslíka a dusíka. Ich pozitívny účinok sa prejavuje len v určitých koncentráciách. Pri prekročení určitej hladiny pôsobia vo forme oxidatívneho stresu.

Výsledkom ich negatívneho účinku je poškodenie buniek. Predpokladá sa, že 30 až 80 % prípadov mužskej neplodnosti zapríčiňuje oxidatívny stres vyvolaný reaktívnymi formami kyslíka a dusíka.

Úloha antioxidantov spočíva v udržaní takých koncentrácií reaktívnych foriem kyslíka a dusíka, aby nedošlo k poškodeniu buniek.

Antioxidačný ochranný mechanizmus spočíva v:

  • prevencii tvorby reaktívnych foriem kyslíka a dusíka
  • odchytení a odstránení vzniknutých radikálov
  • oprave poškodených molekúl

Medzi antioxidanty, ktoré zabezpečujú uvedené mechanizmy patrí vitamín A, vitamín C a vitamín E.

Medzi ďalšie látky, ktoré podporujú správnu funkciu spermií zaraďujeme kyselinu močovú, koenzým Q10, taurín a hypotaurín, karotenoidy (ß-karotén), flavonoidy, L-karnitín, melatonín a pyruvát.

Užívaním antioxidantov dochádza k:

  • poklesu peroxidácie lipidov
  • zvýšeniu pohyblivosti spermií
  • zvýšeniu počtu spermií
  • zlepšeniu morfológie spermií
  • poklesu fragmentácie DNA spermií

6. Vitamín E a starostlivosť o pleť

Vitamín E sa v dermatológii využíva už vyše 50 rokov. Jeho hlavná úloha v starostlivosti o pleť spočíva v ochrane pred oxidatívnym stresom.

Medzi jeho účinky patrí:

  • spomaľovanie prejavov starnutia – zjemnenie vrások
  • redukovanie hyperpigmentácie
  • ochrana pleti pred UV žiarením
  • podporuje bunkovú obnovu a regeneráciu
Aplikácia krému s obsahom vitamínu E, ktorý pomáha redukovať vrásky
Aplikácia krému s obsahom vitamínu E, ktorý pomáha redukovať vrásky. Zdroj foto: Getty Images

V praxi sa často používa krém s obsahom vitamínu E a D-panthenolu. Napomáha zmierňovať prejavy starnutia pleti. Obmedzuje tvorbu vrások. Má hydratačný a antioxidačný účinok. Ochraňuje pleť pred vplyvom škodlivého účinku voľných radikálov.

Obľúbenou formou je aj olej s obsahom čistého vitamínu E.

Medzi jeho účinky patrí:

  • upokojenie pokožky po holení, depilácii a po opaľovaní
  • hydratácia
  • ochrana pred začervenaním
  • regenerácia
  • zanecháva pocit vláčnej pokožky

Medzi ďalšiu aplikačnú formu patrí telové mlieko s obsahom vitamínu E. Dobre sa rozotiera na pokožke, zanecháva pocit vláčnej a sviežej pokožky. Udržiava mladistvý vzhľad pokožky, hydratuje ju a spomaľuje proces starnutia.

Prípravky s obsahom vitamínu E sa využívajú aj v starostlivosti o vlasy. Vitamín E sa používa najmä na prevenciu vypadávania vlasov a na dodanie lesku vlasom. Uľahčuje rozčesávanie vlasov. Zlepšuje celkovú kvalitu vlasov.

Počuli ste o syndróme žltých nechtov?

Medzi príznaky tohto ochorenia patrí pomalý rast nechtov, žlté sfarbenie nechtov, lymfedém a chronické respiračné poruchy (chronická bronchitída, sinusitída). Vitamín E sa používa v dávke 1000 IU jedenkrát za deň počas 6 mesiacov.

Mohlo by vás zaujímať: Žlté nechty na nohách i rukách. Estetická chyba, alebo zdravotný problém?

Aké sú potravinové zdroje vitamínu E?

Medzi hlavné zdroje vitamínu E patria rastlinné oleje, orechy, celozrnné obilniny, avokádo, brokolica a listová zelenina.

Potraviny bohaté na vitamín E
Potraviny bohaté na vitamín E. Zdroj foto: Getty Images

V tabuľke sú uvedené zdroje vitamínu E

Potravina Miligramy (mg) na jednu porciu
Olej z pšeničných klíčkov (1 polievková lyžica) 20,3
Slnečnicové semienka, nasucho pražené 7,4
Mandle pražené na sucho 6,8
Slnečnicový olej (1 polievková lyžica) 5,6
Svetlicový (bodliakový) olej (1 polievková lyžica) 4,6
Arašidy pražené na sucho 2,2
Kukuričný olej (1 polievková lyžica) 1,9
Brokolica (varená, ½ šálky) 1,9
Sójový olej (1 polievková lyžica) 1,1
Kiwi (stredné) 1,1
Mango (nakrájané, ½ šálky) 0,7
Paradajky (stredná veľkosť) 0,7
Špenát (surový, 1 šálka) 0,6
Odporúčané denné dávky vitamínu E
Odporúčané denné dávky vitamínu E. Zdroj foto: Getty Images

Doporučená denná dávka vitamínu E závisí od veku a fyziologického stavu človeka. Predovšetkým jeho príjmom zo stravy.

Doporučenú dennú dávku (15 mg) prijmeme napríklad zo 170 g konzervovaného tuniaka v oleji. V 50 g mandlí sa nachádza približne tretina uvedenej odporúčanej dennej dávky vitamínu E.

Najväčšiu biologickú aktivitu má α-tokoferol. Je označovaný aj ako prírodný vitamín E. Vyskytuje sa v prirodzených zdrojoch stravy.

V komerčne vyrábaných prípravkoch sa využíva tzv. syntetický vitamín E. Je to vlastne racemická zmes všetkých 8 izomérov α-tokoferolu.

Hladina vitamínu E v ľudskom organizme závisí od príjmu polynenasýtených mastných kyselín. Výsledky vedeckých štúdií poukázali na fakt, že vysoký príjem polynenasýtených mastných kyselín negatívne ovplyvňuje hladiny vitamínu E.

V praxi sa vitamín E často kombinuje s vitamínom C, ktorý znižuje jeho degradáciu. Oba vitamíny sa vhodne doplňujú v ich účinkoch.

V tabuľke sú uvedené kombinácie vitamínu E, ktoré sú dostupné v lekárňach

Kombinácia Aplikačná forma Účinky
Rybí olej + vitamín E mäkká kapsula
  • ochraňuje bunky pred oxidačným stresom
  • prispieva k správnej funkcii srdca
  • udržiava správnu funkciu mozgu
  • udržiava dobrý zrak
Koenzým Q 10 + vitamín E kaspula
  • ochraňuje bunky pred oxidačným stresom
Selén + zinok + vitamín E tableta
  • ochrana buniek pred oxidačným stresom
  • prispieva k správnej funkcii štítnej žľazy a spermatogenéze
  • udržiava zdravé vlasy a nechty
Vitamín D3 + vitamín E kapsula
  • prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému
  • ochraňuje bunky pred oxidačným stresom
Koenzým Q10 + vitamín E + selén kapsula
  • prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému a štítnej žľazy
  • ochraňuje bunky pred oxidačným stresom
Vitamín D 3 + vitamín E + inulín kapsula
  • pomáha udržiavať správne fungovanie imunitného systému, svalov
  • prispieva k ochrane buniek pred oxidačným stresom
Magnézium + vitamín B6 + horčík + ginkgo + vitamín E tableta
  • udržiava správne fungovanie svalov
  • prispieva k správnemu fungovaniu nervového systému

Vitamín E potrebuje k vstrebaniu v čreve prítomnosť pankreatických enzýmov a žlčových kyselín. Keďže patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch, tak si ľudský organizmus vytvára jeho zásoby. Z tohto dôvodu sa jeho znížená hladina neprejaví ihneď.

Nedostatok vitamínu E sa môže prejaviť:

  • anémiou
  • skracovaním doby prežívania červených krviniek
  • poruchami plodnosti
  • degeneráciou gonád
  • poruchami nervového a svalového aparátu (poruchy chôdze, degeneratívne zmeny periférnych nervov)

U tehotných žien znížený príjem vitamínu E môže viesť k spontánnemu potratu alebo predčasnému pôrodu. U novorodencov nedostatok vitamínu E spôsobuje hemolytickú anémiu, edémy a trombocytózu. Vyššie hladiny vitamínu E môžu viesť k rozvoju sepsy.

Ako sa prejavuje nadmerný príjem vitamínu E?

Nadmerný príjem vitamínu E sa prejavuje:

  • poruchami tráviaceho traktu
  • celkovou únavou
  • svalovou slabosťou
  • nechutenstvom

 

Zdroje

Naposledy aktualizované 28.12.2021

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Autor článku

Doktor farmácie PharmDr. Štefánia Laca Megyesi, PhD., MSc.

Doktor farmácie PharmDr. Štefánia Laca Megyesi, PhD., MSc.

Vyštudovala som Univerzitu veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach. Po ukončení štúdia som ostala pracovať na Univerzite. Do roku 2019 som viedla praktické cvičenia z predmetu Technológia liekov. Venovala som sa najmä príprave individuálne pripravovaných liekov v lekárňach. Počas môjho pôsobenia som sa chcela stále vzdelávať. V roku 2016 som obhájila rigoróznu prácu na Veterinární a farmaceutickej univerzite v Brne. Absolvovaním rigorózneho konania som získala poznatky z oblasti zákonov týkajúcich sa farmácie a medicíny. V roku 2017 som ukončila štúdium MHA na Vysokej škole zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety. Štúdiom som získala poznatky z oblasti verejného zdravotníctva. V roku 2021 som ukončila doktorandské štúdium (odbor parazitárne choroby) na Univerzite veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach. Túžba spoznávať nové veci a nové poznatky, ma doviedla k tomu, že som sa stala spoluzakladateľkou dermatovenerologickej ambulancie. A prečo práve ja Vám môžem podať informácie z medicínskej a farmaceutickej oblasti? Rada sa vzdelávam a spoznávam nové veci. Celé štúdium a aj vedecký výskum som zamerala na kožné choroby. Taktiež som získala vedomosti aj v oblasti parazitárnych chorôb. Písanie patrí medzi moje záľuby a istý druh relaxu

Prihlásiť na odber noviniek

Zobraziť viac článkov Najnovšie články v magazíne
VITAMÍN A na dobrý zrak? Kde všade je potrebný? + Zdroje v potravinách VITAMÍN A na dobrý zrak? Kde všade je potrebný? + Zdroje v potravinách

Viete, že vitamín A poznáme vo viacerých formách? Aké majú účinky? Kedy príjem vitamínu A zvýšiť? A ako to je s jeho predávkovaním či toxicitou?

Čo všetko vieme o účinkoch vitamínu C? Môže nás ešte niečím prekvapiť? Čo všetko vieme o účinkoch vitamínu C? Môže nás ešte niečím prekvapiť?

Vitamín C plní v našom organizme množstvo dôležitých funkcií. A ľudské telo je odkázané na jeho pravidelný prísun potravinami.

Vitamín D a jeho účinky. Naše zdravie, pevné kosti či silná imunita? Vitamín D a jeho účinky. Naše zdravie, pevné kosti či silná imunita?

Áno, vitamín D je potrebný pre kosti. Avšak, je veľmi dôležitý pre imunitu a množstvo iných procesov. Jar, leto a slnko sú hlavným zdrojom. Nezabúdajme na stravu. Počas zimných mesiacov...

Čo sú FLAVONOIDY, ich rozdelenie a výskyt v potrave? Aké majú účinky? Čo sú FLAVONOIDY, ich rozdelenie a výskyt v potrave? Aké majú účinky?

Flavonoidy. Čo sú a kde sa tvoria? Aké sú ich účinky a mnohoraké použitie? Na tieto otázky sa pozrieme v našom článku.

Antibiotiká bez lekárskeho predpisu – nájdeme ich v lekárni? Antibiotiká bez lekárskeho predpisu – nájdeme ich v lekárni?

Antibiotiká patria medzi jedny z najpoužívanejších liekov nielen u nás, ale aj vo svete. Sú v lekárni dostupné aj bez predpisu od lekára? Aké sú riziká ich nesprávneho používania a prečo...


Pridajte skúsenosť Skúsenosti užívateľov

Zatiaľ neboli pridané žiadne skúsenosti. Podeľte sa s ostatnými o svoje skúsenosti.