späť na zoznam článkov

Aj spánok vplýva na zdravie očí. Dodržte tieto pravidlá a vyspíte sa doružova

Autor: PR Autor: PR Aj spánok vplýva na zdravie očí. Dodržte tieto pravidlá a vyspíte sa doružova
Zdroj foto: Getty images

O tom, že spánok pozitívne vplýva nielen na našu dušu, ale aj na naše telo, snáď netreba ani debatovať. Človek naberie energiu, oddýchne si a v snoch sa vyberie, takpovediac, do iného sveta. Toto všetko sa následne prejaví na našom organizme, ktorý môže opäť fungovať po celý deň. A týka sa to aj našich očí, na ktoré má spánok priam blahodárny vplyv. Niektoré veci ho však poriadne narúšajú.


O tom, že spánok pozitívne vplýva nielen na našu dušu, ale aj na naše telo, snáď netreba ani debatovať. Človek naberie energiu, oddýchne si a v snoch sa vyberie, takpovediac, do iného sveta. Toto všetko sa následne prejaví na našom organizme, ktorý môže opäť fungovať po celý deň. A týka sa to aj našich očí, na ktoré má spánok priam blahodárny vplyv. Niektoré veci ho však poriadne narúšajú.

Koľko hodín treba denne spať? Tak táto otázka trápi mnohých ľudí. Odborníci tvrdia, že je to naozaj individuálne, neodporúčajú však spať dlhšie ako osem hodín. „Platí, že akýkoľvek spánok dlhší ako osem hodín je škodlivejší ako spánok krátky. Ak máte možnosť poobede si zdriemnuť, využite ju. Opäť ale platí, že menej je viac. Nespite preto dlhšie ako dvadsať minút, aby ste nenabúrali svoj nočný spánok,“ uviedol pre TASR lekár Ján Hronec zo Spánkového laboratória.

Vplyv na náš spánok a zdravie očí má však viacero faktorov. Jedným z nich je aj hygiena. Spánkom strávime približne tretinu dňa, a preto je dôležité, aby aj naše oči boli čisté. Kým sa teda vyberiete do postele, zastavte sa v kúpeľni, opláchnite si tvár a dámy by si mali odstrániť mejkap. Zabúdať netreba ani na kontaktné šošovky, ktoré si treba určite pred spaním vytiahnuť z očí.

Pozornosť by sme mali venovať aj samotnému prostrediu, v ktorom spíme, lebo aj to vplýva na náš zrak. Kým teda zaľahnete, otvorte okno dokorán aspoň na tri minúty a poriadne vyvetrajte. V spálni či v detskej izbe by totiž nemal byť príliš suchý vzduch a teplota v miestnosti by sa mala pohybovať na úrovni okolo 18 stupňov C.

Pozor na svetlo

Spánok má veľký vplyv aj na náš zrak, ktorý je počas dňa značne namáhaný, a preto by si mal v noci oddýchnuť. Ak by ste si však mysleli, že naše oči sú v noci v absolútnom pokoji, ste na omyle. Spánok má totiž dve fázy: NON-REM fázu, čo je vlastne hlboký spánok, a REM fázu, keď snívame.

V tejto súvislosti priniesli zaujímavé zistenie vedci na fakulte medicíny univerzity v Ženeve, medzi ktorými bol aj Slovák Róbert Zimmermann. Prišli na to, že počas hlbokého spánku sa myšiam oči takmer nehýbali a zreničky mali značne zúžené. Podľa nich ide o akúsi poistku, ktorú vytvorila príroda, aby ich počas spánku neprebudili náhle záblesky svetla a aby si mohli oddýchnuť. Naopak REM fáza je odvodená od Rapid Eye Movement, čo znamená, že sa ľuďom oči veľmi rýchlo pohybujú, a teda spánok býva už plytší.

Zatemnenie miestnosti je teda veľmi dôležité, lebo svetlo náš spánok môže značne narušiť. V prípade, ak máte oči veľmi citlivé na svetlo, pomôcť vám môže aj maska určená na spanie. Ak by ste však v noci potrebovali ísť na toaletu, lampu rozhodne nezapínajte. Akýkoľvek záblesk vás môže prebrať a na druhý deň budete nevyspatí a unavení. Nehovoriac o tom, že prudká zmena svetelnej intenzity je pre oči mimoriadne nepríjemná.

Skontrolujte spálňu

A pozor si treba dať aj na to, čo nás obklopuje. Vyvarovať by sme sa mali displejov či monitorov, ktoré bránia nášmu mozgu vylučovať hormón melatonín, ktorý je veľmi citlivý na svetlo. „Keďže spálňa je miesto vyhradené na spánok, odstráňte z nej všetky rušivé elementy ako televízor, počítač či blikajúce svetielka,“ dodáva Hronec s tým, že aj mobil by mal zostať pred dverami spálne. Namiesto neho si pred spaním prečítajte radšej knihu a aj budík v mobile vymeňte za ten klasický.

Večne unavené oči

Správna hygiena, zatemnenie miestnosti, ale aj odstránenie niektorých predmetov či vetranie spálne – aj takéto jednoduché veci dokážu pozitívne ovplyvniť váš spánok. Ak sa však napriek týmto zmenám budete aj naďalej budiť s večne unavenými očami, vyhľadajte radšej očného lekára. Problém vašich očí môže byť totiž fyziologického pôvodu, čo preukáže až dôkladné očné vyšetrenie.

Naposledy aktualizované 22.03.2019

Autor článku

PR

PR

Prihlásiť na odber noviniek

Zobraziť viac článkov Najnovšie články v magazíne
Aký respirátor je účinný proti koronavírusu / COVID-19? Je potrebná ochrana FFP1, FFP2 či FFP3? Alebo postačuje maska? Aký respirátor je účinný proti koronavírusu / COVID-19? Je potrebná ochrana FFP1, FFP2 či FFP3? Alebo postačuje maska?

SARS-CoV-2 sa prenáša kvapôčkovou infekciou. Z infikovaného človeka do zdravého organizmu preniká dýchacími cestami v podobe drobných kvapôčok. Aký respirátor nás dokáže ochrániť?

Nový koronavírus: COVID-19 na Slovensku (priebežne aktualizované informácie + 23 nových prípadov) Nový koronavírus: COVID-19 na Slovensku (priebežne aktualizované informácie + 23 nových prípadov)

Nový koronavírus sa šíri a nevyhlo sa mu ani Slovensko. Ako ide čas...

Koronavírus COVID-19: Kedy bude nová účinná vakcína? Aké lieky sa používajú teraz? Koronavírus COVID-19: Kedy bude nová účinná vakcína? Aké lieky sa používajú teraz?

O vytvorenie vakcíny účinnej proti novému koronavírusu COVID-19 sa snažili početné tímy vedcov a výskumníkov na celom svete. Cieľom bolo nie len vytvorenie očkovacej látky, ale...

Ako dlho prežije nový koronavírus na plaste, papieri či na mobile, iných povrchoch a vo vzduchu? Ako dlho prežije nový koronavírus na plaste, papieri či na mobile, iných povrchoch a vo vzduchu?

Vieme, ako dlho prežije nový koronavírus na rozličných povrchoch? Môžeme sa nakaziť jediným dotykom o kontaminovaný predmet? (+ infografika)

Aký je priebeh ochorenia pri Koronavíruse COVID-19? Plus typické a menej časté príznaky Aký je priebeh ochorenia pri Koronavíruse COVID-19? Plus typické a menej časté príznaky

Nový koronavírus spôsobuje respiračné ochorenie COVID-19. Poznáme jeho typické príznaky, možné scenáre priebehu i dobu liečby.


Pridajte skúsenosť Skúsenosti užívateľov

Zatiaľ neboli pridané žiadne skúsenosti. Podeľte sa s ostatnými o svoje skúsenosti.