Aký je môj cholesterol (HDL, LDL, triglyceridy): Dobrý či zlý?

Aký je môj cholesterol (HDL, LDL, triglyceridy): Dobrý či zlý?

Zadajte vaše telesné hodnoty
mmol/liter
mmol/liter
mmol/liter
mmol/liter
Výpočty sú orientačné.

Aký je môj cholesterol (HDL, LDL, triglyceridy): Dobrý či zlý?

Cholesterol, tuky, krv a naša strava.

Tieto slová sú vzájomne spojené. Avšak, často nemyslíme na ich vzájomný vzťah.

Nielen cukor, ale i tuk je pre telo dôležitý. Je to zásoba energie. A nielen to.

Tuk sa nachádza naprieč celým organizmom a je pre život veľmi dôležitý. Je súčasťou buniek, bunkových membrán aj iných súčastí tých najmenších, i väčších štruktúr tiel živých organizmov.

Naviac, okrem jeho zásobnej funkcie je potrebný pre vitamíny rozpustné v tukoch, a tými sú A, D, E, K.

Tuky sa vyznačujú vysokou energetickou výdajnosťou.

1g tuku = približne 38,9 kJ energie.

Nároky na spotrebu tukov máme počas života rozdielnu. U detí je to 4 až 5 gramov tuku na 1 kilogram telesnej hmotnosti za 1 deň.

U dospelých postačuje približne 1 gram tukov na 1 kilogram telesnej hmotnosti na 1 deň.

Pre predstavu:
20 kg vážiace dieťa by malo v jeden deň prijať približne 80 - 100 gramov tukov.
80 kg vážiaci dospelý by mal prijať približne 80 gramov tukov za deň.

Na číslach je jednoduchšie vidieť niektoré potreby tela. A ako nie je dobre málo, tak ani veľa. Oba stavy majú svoje negatíva, ktorými môžu komplikovať zdravie jedinca.

Nie je dobre jesť málo a ani veľa.

Preto je dôležité pamätať si na slová: Racionálna výživa. Značia vyváženú stravu, ktorej obsahom sú všetky výživné látky.

Vzhľadom na tuky, lipidy sa skloňujú niektoré výrazy, ako sú napríklad cholesterol, LDL (zlý), HDL (dobrý), triglyceridy. Tieto druhy je pre naše potreby najdôležitejšie sledovať.

Uvádza sa, že HDL - dobrý cholesterol je požierač zlého cholesterolu LDL.

Vysoký cholesterol je treba znížiť. Pomôže vyvážená strava, vhodné zastúpenie nutrientov, primeraná pohybová aktivita.

Zaujímavé je, že niektorí ľudia majú prirodzene vyššiu hladinu cholesterolu v krvi a to i bez zjavnej príčiny.
Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac o:

Vložte si túto kalkulačku na vašu stránku

Jednoducho skopírujte HTML kód na vašu stránku. Ak chcete vypnúť štýlovanie stačí ak nastavíte data-maincss="false" a data-formscss="false"

<script
    id="zdr-calculator-akymamcholesterolhdlldltriglyceridy"
    src="https://zdravoteka.sk/assets/js/kalkulacky/min/aky-mam-cholesterol-hdl-ldl-triglyceridy.js"
    data-maincss="true"
    data-formscss="true"
    async
>
</script>
<a id="zdr-calculator-akymamcholesterolhdlldltriglyceridy-copyright" class="calc-copyright" href="https://zdravoteka.sk/kalkulacky/aky-mam-cholesterol-hdl-ldl-triglyceridy/">
    Kalkulačka na výpočet cholesterolu v krvy od Zdravoteka.sk
</a>