späť na zoznam článkov

Aký vplyv má zdravá stredomorská diéta na zdravie človeka a chudnutie?

Autor: Zdravotnícky pracovník Bc. Radoslav Pleško
Aký vplyv má zdravá stredomorská diéta na zdravie človeka a chudnutie?
Zdroj foto: Getty images

Je vplyv takzvanej stredomorskej diéty na zdravie človeka naozaj taký veľký? Bola podrobená rôznym vedeckým výskumom. Pomáha pri civilizačných ochoreniach alebo chudnutí. Z čoho pozostáva a bude to stačiť na vyriešenie všetkých problémov so zdravím?


Stredomorská diéta nie je nič, čo by bolo objavené v blízkej minulosti. Nie je to ani výmysel nejakého odborníka na výživu. Ale stojí za povšimnutie pre tých, ktorým naozaj záleží na vlastnom zdraví.

Stredomorská = Mediteránska a mediteralna strava. 

Čo tvorí zdravú stredomorskú diétu a ako môže pomôcť schudnúť?

Stredomorská diéta je jednoducho spôsob stravovania populácie žijúcej v stredomorskej oblasti Európy. Prirodzene vyplýva z možností, ktoré im toto vegetačné pásmo poskytuje.

Jej pozitívny vplyv na zdravie človeka je benefit, ktorý má a ktorý bol v minulosti podrobený rôznym výskumom. Je teda vedecky podložený a určite pre väčšinu z nás motivujúci.

Diéta

Na začiatok si treba uvedomiť pravý význam slova diéta. Je odvodený od gréckeho slova "diaita". Znamená riadený príjem jedla a tekutín za účelom dosiahnutia určitého zámeru.

Z toho vyplýva, že stredomorská diéta je vlastne diétou pre tých ľudí, ktorí chcú vďaka nej dosiahnuť určitý cieľ. Napríklad schudnúť, alebo si upevniť zdravie. V krajinách ako Španielsko, Taliansko alebo Grécko je to však prirodzený spôsob stravovania. So všetkými pozitívnymi účinkami, ktoré k tomu patria.

Stredomorská diéta a výskum

Podľa výskumov veľká časť tajomstva spočíva v prísadách, ktoré strava stredomorského regiónu obsahuje. Najväčší podiel má na tom olivový olej a oriešky.

Stredomorská diéta doplnená o tieto prísady má značný vplyv na zvrátenie takzvaného metabolického syndrómu.

Metabolický syndróm

Je to odborný termín pre skupinu ochorení, ktoré sa vyskytujú spoločne a vedú ku komplikáciám zdravotného stavu. Jeho základom je inzulínová rezistencia a vedie k rozvoju cukrovky 2. typu. Ďalej sa môže prejaviť ako komplikácia obehového systému v podobe aterosklerózy, infarktu myokardu, cievnej mozgovej príhody a iných.

Jeho nebezpečenstvo je v tom, že človek sa necíti chorý. Nič ho neobmedzuje v osobnom živote a preto nemá ani vôľu dodržiavať zdravý režim a prípadne užívať lieky.

Metabolický syndróm a jeho zložky

Medzi hlavné zložky, ktoré tvoria tento stav patria:

Predmetom výskumu boli osoby, ktoré sa stravovali podľa stredomorskej diéty doplnenej o extra panenský olivový olej alebo oriešky. Na opačnej strane boli ľudia, ktorí mali nízkotučnú diétu.

Do sklenenej misky sa nalieva olivový olej zo sklenenej fľaše. Okolo misky sú uložené zelené olivy.
Dôležitou zložkou stredomorskej diéty je olivový olej. Foto: Pixabay

Skupina na stredomorskej diéte s panenským olivovým olejom dosiahla o 35 % väčšiu pravdepodobnosť zvrátenia stavu metabolického syndrómu, ako skupina na diéte s nízkym obsahom tuku.

Skupina na stredomorskej diéte doplnenej orieškami, tiež nebola na tom zle. Dosiahla pravdepodobnosť zvrátenia tohto stavu o 28 % lepšie.

Stredomorská diéta a jej priaznivé účinky

Stredomorská diéta doplnená o extra panenský olivový olej alebo veľké množstvo orieškov vo veľkej miere zvyšuje možnosť zvrátenia metabolického syndrómu. Táto strava pomáha znižovať vysoký krvný tlak. Má priaznivý účinok na cukrovku 2. typu alebo je nápomocná aj pri kardiovaskulárnych ochoreniach. Samozrejme je vhodná pri nadváhe alebo obezite. Tu však už len zmena samotného jedálneho lístku nestačí.

Ako na obezitu a nadváhu sa dočítate v našom článku o chudnutí.

Táto strava pomáha odbúravať brušný tuk, ktorý zvyšuje riziko srdcovocievnych ochorení. Nenasýtené mastné kyseliny, ktoré obsahuje olivový olej pomáha udržať ideálnu hladinu cholesterolu v organizme. Rovnako udržuje aj citlivosť na inzulín a tak zabraňuje vzniku cukrovky 2. typu. Bohaté na nenasýtené mastné kyseliny sú aj oriešky.

Celkovo sa výskumami potvrdilo, že stredomorská diéta je prospešná nielen ako prevencia kardiovaskulárnych ochorení, ale je účinná aj pre celkové zlepšenie zdravia.

Stredomorský model stravovania je užitočný proti onkologickým aj srdcovocievnym ochoreniam.

Stredomorský spôsob stravovania

Tento spôsob stravovania je braný ako príklad zdravej výživy. V našich končinách tvorí základ takzvanej stredomorskej diéty.

Spočíva v konzumácii veľkého množstva čerstvej zeleniny a ovocia. Nesmie chýbať veľký podiel obilovín a cereálií. Všetko býva doplnené strukovinami, hubami, cibuľou, cesnakom a orechmi.

Sú to účinné antioxidanty, vitamíny, minerály a bioaktívne látky s veľkým množstvom nenasýtených mastných kyselín. Ich príjem je zabezpečený aj častou konzumáciou olivového oleja, ktorý slúži ako náhrada tukov. 

Na ľade sú uložené morské živočíchy a ryby.
Strava musí obsahovať veľké množstvo rýb a plodov mora. Foto: Pixabay

Keď mäso, tak hydinové. Dominantná je častá konzumácia rýb a morských živočíchov. Aspoň 2 až 3 krát do týždňa. Všetko sa môže doplniť striedmou konzumáciou červeného vína. Nie viac ako jeden pohár denne. Obsahuje veľké množstvo antioxidantov.

Redukuje sa konzumácia mlieka a mliečnych výrobkov.

Znížiť treba príjem soli. Ako dochucovadlá sa používajú rôzne koreniny, bylinky a vňate.

Pokrmy treba upravovať skôr varením a dusením. Vyprážať a fritovať len výnimočne a najlepšie pri nízkych teplotách do 150 °C.

V tabuľke uvádzame zásady stredomorskej diéty a jej priaznivé účinky

Zásady stredomorskej diéty Priaznivé účinky
častá konzumácia rýb a morských živočíchov, minimálne 2x do týždňa veľká pravdepodobnosť zvratu metabolického syndrómu
vysoké množstvo čerstvej zeleniny a ovocia prevencia pred vysokým krvným tlakom a jeho znižovanie
strukoviny, hríby, cibuľa, cesnak prevencia proti cukrovke 2. typu
veľký podiel obilovín, cereálií a celozrnného pečiva odbúravanie brušného tuku
ako dochucovadlá použiť koreniny, bylinky a vňate zmenšovanie nadváhy a obezity
obmedziť príjem mlieka a mliečnych výrobkov pomáha udržiavať priaznivú hladinu cholesterolu v krvi
znížiť príjem soli znižuje hladinu LDL cholesterolu, teda zlého
vyhnúť sa údeným výrobkom zvyšuje hladinu HDL cholesterolu, teda dobrého
okrem rýb, môže byť mäso ešte hydinové účinná proti kardiovaskulárnym a onkologickým ochoreniam
častá konzumácia olivového oleja a orechov prospešná pre celkové zlepšenie zdravia

Stredomorská diéta je určite zárukou zdravého jedálnička a stojí za to vyskúšať ju. Dá sa nájsť veľa spôsobov a kombinácií jedál, ktoré ulahodia nejednému človeku. Hlavne však urobíme niečo pre svoje zdravie. To je najväčší kredit tohto spôsobu stravovania.

Zaujímavé zdroje informácií

  • solen.cz - Metabolický syndrom, jeho diagnostika a možnosti léčby, MUDr. Petr Sucharda, CSc.Český institut metabolického syndromu, o. p. s., Plzeň, 3. interní klinika, VFN a 1. LF UK, Praha
  • solen.cz - článok o skúmaní vplyvu stredomorskej diéty na zdravie človeka, Hu FB. NEJM, 2003; 348: 2595–2596.MUDr. Dalibor Musil, Ph.D.

Naposledy aktualizované 02.07.2021

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Autor článku

Zdravotnícky pracovník Bc. Radoslav Pleško

Zdravotnícky pracovník Bc. Radoslav Pleško

Vyštudoval bakalárske štúdium Urgentnej zdravotnej starostlivosti na UKF v Nitre. Od roku 2006 pracuje v záchrannej zdravotnej službe. Je kondičným trénerom 2. stupňa

Prihlásiť na odber noviniek

Zobraziť viac článkov Najnovšie články v magazíne
5 tipov: Ako sa v lete vyhnúť problémom a zostať zdravý? 5 tipov: Ako sa v lete vyhnúť problémom a zostať zdravý?

Čo môže ohroziť naše zdravie v lete alebo ako sa správať, aby sme zostali zdraví? Možných príčin ohrozenia zdravia je aj v letných mesiacoch neúrekom. Pre zvýšenú fyzickú aktivitu je...

Joga, liek na telo i dušu: Ako začať? (Základné cviky a pozície) Joga, liek na telo i dušu: Ako začať? (Základné cviky a pozície)

Joga je hlavne v západnom svete vnímaná, ako telesné cvičenie. Pravda je však taká, že ako meditačná prax, má oveľa hlbší význam.

Je plank účinnejší ako brušáky? Ako ho cvičiť správne? Je plank účinnejší ako brušáky? Ako ho cvičiť správne?

Plank je základný cvik pre posilnenie hlbokého stabilizačného systému tela. Je to vhodná alternatíva brušákov. Môže byť pravda, že je dokonca lepší?

Čo je to Tabata a ako ju správne cvičiť? Čo je to Tabata a ako ju správne cvičiť?

Tabata má pôvod v Japonsku. Je to intenzívny tréning, ktorý dá poriadne zabrať aj športovcom s dobrou kondíciou. Treba však povedať, že je to veľká výzva.

Ako na otužovanie? Začnite s ním v lete či na jeseň. Podporte imunitu Ako na otužovanie? Začnite s ním v lete či na jeseň. Podporte imunitu

Má otužovanie vplyv na zdravie človeka? Ak sa s ním začne v správny čas, nemusíme sa vyhýbať chladnej vode v lete ani v zime. Ako naň bude reagovať organizmus? Budeme vďaka nemu...


Pridajte skúsenosť Skúsenosti užívateľov

Zatiaľ neboli pridané žiadne skúsenosti. Podeľte sa s ostatnými o svoje skúsenosti.