späť na zoznam článkov

Aké účinky má magnézium na človeka? Kedy je potrebné a kedy škodlivé?

Autor: Zdravotnícky pracovník Bc. Lucia Sýkorová
Aké účinky má magnézium na človeka? Kedy je potrebné a kedy škodlivé?
Zdroj foto: Getty images

Magnézium - horčík je jedným z najznámejších doplnkov stravy vôbec. Pozná ho takmer každý, no len málokto vie, na čo všetko je dôležité, a ako nám môže naopak jeho nadbytok uškodiť. Pozrime sa spolu bližšie na jeho kladné, aj záporné stránky.


Aké účinky má horčík - magnézium na človeka?
Kedy je potrebné jeho dávky zvýšiť? 
A aké sú príznaky keď v tele chýba? 
Plus naopak, kedy môže byť škodlivé? 
Ako ho užívať, aby nemalo vedľajšie účinky? 

Odpovede na tieto otázky uvádzame v článku...

Magnézium (horčík) je elektrolyt, ktorý je nevyhnutný pre väčšinu bunkových procesov, a teda je nenahraditeľným prvkom pre život ľudí aj zvierat.

Prvý krát bolo identifikované v roku 1755 švédskym fyzikom a chemikom Josephom Blackom.
V čistom stave ho izoloval až anglický chemik Sir Humphry Davy v roku 1808.
Od tej doby sa vedomosti o magnéziu rozšírili do dnešnej podoby.

Máme o ňom dostatok informácií, vieme ako pôsobí na organizmus, čo spôsobuje jeho nedostatok, a taktiež ako škodí jeho nadbytok.

Vieme, že dostatočný príjem magnézia v strave je dôležitý pre správne fungovanie organizmu.

Je dôležitý najmä na správnu činnosť kostí, svalov, nervov a kardiovaskulárneho systému.

Udržiava v dobrom stave aj psychiku. V kombinácii s vápnikom (kalcium) pôsobí upokojujúco, tlmí psychické vypätie a stres.

Jeho nedostatok môže narúšať všetky orgány a systémy, ktoré sú na ňom tak povediac závislé. Absencia horčíka má za následok napríklad zvýšené kazenie zubov, svalové kŕče a slabosť, poruchy trávenia, poruchy srdcovej činnosti, psychické poruchy.
Jeho nadbytok v tele nie je častý, ale možný. Spôsobuje ho dehydratácia, problémy s obličkami, či bunkový rozpad.

Prírodné zdroje magnézia sú teoreticky veľmi bohaté, no v praxi to tak celkom nie je pravda.

Modernizácia spôsobila jeho nedostatok v pôde, čím vytvorila deficit v strave.

Zložka pridávaná do hnojív - uhličitan horečnatý (MgCO3) dodáva rastlinám a zvieratám, ktoré ich konzumujú dostatok horčíka pre rast a vývoj.

Postreky proti škodcom však jeho koncentráciu rapídne znižujú.

Pre ľudí s nedostatkom magnézia existuje náhrada vo forme tabletiek. Neexistuje „liek”, ktorý je telu viac vlastný, ako je magnézium.

Magnéziové tabletky sú jednoduché, neškodné a hlavne zdraviu prospešné. Normalizujú vnútorné prostredie, čím napomáhajú obnove narušených funkcií.

.

Čo je to magnézium?

Magnézium, horčík (lat.magnesium) je chemický prvok (minerál), ktorý má v periodickej tabuľke značku Mg a protónové číslo 12.

Je to kov prítomný v celom vesmíre, v zemskej kôre, vode, rastlinách, ale aj v živých organizmoch vrátane človeka.

Je štvrtým najdôležitejším katiónom v ľudskom tele, a druhým najdôležitejším intracelulárnym katiónom hneď po draslíku (kálium).

V ľudskom tele sa ho nachádza okolo 900 až 1200 mmol, čo je asi 20 až 30g.

Zaujímavé:
Názov horčíka je odvodený od mesta Magnesia, nachádzajúcej sa v gréckej Tesálii.
Toto mesto bolo v minulosti známe ložiskami magnetických rúd.
Slovenský názov horčík vznikol odvodením zo slova horkosť, pretože väčšina jeho zlúčenín má horkú chuť.

Kde všade v ľudskom tele sa magnézium nachádza?

Človek získava a dopĺňa magnézium z prijatej potravy. To sa dostáva cez ústa do tráviaceho traktu.

Čo sa deje s Mg v tráviacom trakte?

  • 60-70% sa vylúči stolicou
  • 30 až 40% sa vstrebáva späť do krvi a krvným obehom sa dostáva do buniek a tkanív
  • zvyšných 10% sa resorbuje späť do čreva

Väčšina prijatého horčíka sa teda vylúči tráviacim traktom, a už zo vstrebaného množstva sa stráca ďalších 30% močom.

Za normálnych okolností je plazmatická koncentrácia horčíka sa pohybuje od 0,7 do 1,1 mmol/l. V bunkách ostatných tkanív je rádovo vyššia.

To v akej miere sa magnézium vyskytuje v rôznych tkanivách ľudského organizmu je dané rýchlosťou prestupu jeho iónov cez bunkovú membránu.
Rôzne typy buniek znamenajú rôznu rýchlosť.
Bunky s rýchlo výmenou horčíka, v rozmedzí niekoľkých hodín sú napríklad srdce, pečeň, slezina.
Pomalšie zmeny (niekoľko týždňov) koncentrácie horčíka sú v kostiach, či svaloch.

Najväčšie zásobárne Mg v ľudskom tele:

  • 50 - 70% kostné tkanivo
  • 30 - 46% v ostatných bunkách orgánov (svaly, nervy, srdce, pečeň)
  • 1% mimo bunky (extracelulárne)

V ktorých potravinách je najviac magnézia?

Faktory ako postrekovanie rastlín proti škodcom, zmeny klímy, kyslé dažde, ale taktiež zmena stravovacích návykov oproti minulosti, vedú k nedostatku magnézia v potravinách, a taktiež k jeho zníženému vstrebávaniu z prijatej potravy.

Tabuľka s potravinami s vysokým obsahom Mg a spomaľujúcimi jeho absorbciu

Potraviny bohaté na Mg Potraviny spomaľujúce vstrebávanie Mg
  • banány
  • mandle
  • orechy
  • obilniny
  • celozrnné pečivo
  • strukoviny
  • ryby
  • morské plody
  • mlieko
  • mäso
  • listová zelenina
  • kakao/čokoláda
  • minerálne vody
  • potraviny obsahujúce veľa vápnika (tavené syry)
  • potraviny obsahujúce veľa fosfátov (všetky konzervované potraviny)
  • potraviny obsahujúce veľa zinku (ustrice, krevety, losos, huby ...)
  • cukrovinky
  • iné priemyselne vyrábané potraviny

Prečo je magnézium tak dôležité pre život?

Magnézium je dôležité nie len pre život a jeho správne fungovanie, ale ako bolo spomenuté vyššie, je pre život nenahraditeľné.

Podieľa sa na stovkách bunkových procesov, ktoré by bez neho nefungovali, a taktiež pri jeho nedostatku nefungujú správne. 
Priamo ovplyvňuje viac ako 300 enzymatických procesov.
Zabezpečuje hlavne správnu funkciu kostrového a nervovo-svalového systému.

Základné funkcie magnézia v organizme:

  • má význam pri transkripcii nukleových kyselín (DNA, RNA)
  • zabezpečuje bunkovú integritu
  • má význam v procesoch riadeného zániku buniek
  • podieľa sa na tvorbe glukózy (glukoneogenéza) a jej metabolizovaní
  • podieľa sa na tvorbe bielkovín
  • podieľa sa na tvorbe a štiepaní mastných kyselín
  • reguluje distribúciu sodíka (Na) a draslíka (K)
  • blokuje únik draslíka z buniek srdcového svalu

Nedostatok horčíka môže mať za následok vznik rôznych zdravotných ťažkostí na viacerých úrovniach.

Denný príjem magnézia u dospelého jedinca by mal byť asi 375 mg (15mmol).
S pribúdajúcim vekom sa jeho potreba zvyšuje.
Užitie vyššej dennej dávky nespôsobuje vážnejšie problémy, spravidla hnačku, pretože Mg viaž vodu.

Hypomagnezémia - nedostatok horčíka

Nedostatok magnézia nie je v dnešnej dobe ničím neobvyklým.

Prejavy jeho nedostatku nemusia byť výrazné, a preto pacient nemusí vedieť, že v jeho tele je nedostatok tohto minerálu.

Dlhodobý, chronický nedostatok však môže spôsobiť vážne narušenie správneho fungovania organizmu, až metabolický rozvrat u pacientov s cukrovkou, a smrť.

Zaujímavé:
To, že nedostatok horčíka predstavuje významný problém, predostrel po prvý krát McCollum so svojimi kolegami v roku 1932.
Svoje pokusy vykonával na laboratórnych potkanoch a psoch.
Už v tej dobe popísal mnoho príznakov, vrátane tetanického syndrómu.
Prečítajte si tiež článok v magazíne:
Čo je to tetánia, tetanický syndróm, aké má príznaky a ako sa lieči?

Aké sú príčiny vzniku nedostatku magnézia v organizme?

Príčiny nedostatku magnézia vznikajú na základe dvoch aspektov. 

prvým aspektom je jeho nedostatok vo vonkajšom prostredí, a teda aj v prijatej potrave
druhým aspektom je jeho nedostatočné vstrebávanie, prípadne zvýšené vylučovanie z organizmu vplyvom stravy, alebo ochorenia

1. Deficit horčíka v pôde a potrave

Deficit horčíka v pôde už bol vyššie spomenutý. Zmena klímy, kyslé dažde a postreky proti škodcom spôsobujú jeho nedostatok v pestovaných rastlinách, aj napriek hnojeniu.

Rastlina s nedostatkom Mg môže mať tzv. chlorózu na listoch medzi žilkami, alebo sú prítomné žlté pruhy na listoch. Samotný vývoj rastliny ohrozený nie je, avšak plody, ktoré z nej človek konzumuje, neobsahujú také množstvo horčíka, ako by mali.

2. Nedostatočné vstrebávanie a nadmerné vylučovanie horčíka vplyvom stravy

Príjem horčíka sa dá doplniť vo forme tabliet.

Ak je jeho príjem dostatočný, a pacient má aj napriek tomu jeho deficit, znamená, že je problém s jeho vstrebávaním a vylučovaním. To môže spôsobiť nevhodná strava.

Najčastejšie ide o nadmernú konzumáciu mastných a tučných jedál. Tuky sú ťažko rozpustné a teda robia problém pri vstrebávaní magnézia. Taktiež zvyšujú jeho vylučovanie močom.

Mäsožravci pozor!
Nadmerný príjem bielkovín obsiahnutý v mäse spôsobuje zvýšené vylučovanie Mg močom.

Nedostatočné vstrebávanie a zvýšené vylučovanie Mg taktiež spôsobujú jedlá s vysokým obsahom kalcia a fosfátov. Jedná sa hlavne o sladené nápoje, alkoholické nápoje, cukrovinky, všetky konzervované pokrmy (napr. rybičky v konzerve, paštéty, mäsové výrobky).

3. Chorobné stavy spôsobujúce nedostatok magnézia

Niektoré stavy, prípadne chronické ochorenia, alebo ich liečba priamo pôsobia na koncentráciu magnézia.

Medzi ochorenia, pri ktorých pacienti najčastejšie trpia nedostatkom Mg, patria jednoznačne cukrovka, hnačka, zvracanie.

Taktiež sa môže vyskytnúť u pacientov s onkologickým ochorením kostí, cirhózou pečene, ochorením obličiek, ochorením čreva, po resekcii časti čreva, pri ochorení štítnej žľazy, celiakii, malabsorbčnom syndróme, alkoholizme a i.

Zaujímavé:
Nedostatok horčíka je asociovaný s viacerými ochoreniami. Tieto ochorenia môžu viesť k vzniku vysokého krvného tlaku, cukrovky, či spôsobiť infarkt srdca.

Stavy, spôsobujúce deficit Mg, ktoré si pacient spôsobí sám svojim neuváženým konaním sú napríklad prísne diéty, hladovky, excesívne cvičenie, nadmerná fyzická, alebo psychická záťaž.

K fyziologickým stavom, kedy je zvýšená spotreba Mg, patrí napríklad menštruácia, gravidita, dojčenie, puberta, staroba.

Z liekov sa na zvýšenej strate Mg podieľajú hlavne močopudné lieky (diuretiká) a lieky proti zápche (laxatíva). Je na mieste spomenúť aj antikoncepciu, inzulín, niektoré lieky na srdce,  či kortikosteroidy.

Ako sa prejavuje hypomagnezémia?

Pre hypomagenzémiu je typická rôznorodosť prejavov, ktoré sa týkajú rozličných systémov. Dôvodom je výskyt magnézia v rôznych koncentráciách takmer vo všetkých bunkách v tele.

Platí, že najvýraznejšie symptómy sú na orgánoch a tkanivách, kde je hladina horčíka najvyššia.

Tabuľka s prejavmi nedostatku Mg podľa jednotlivých orgánov

Postihnuté orgány: Najčastejšie sa vyskytujúce symptómy:
1. Kosti zvýšené kazenie zubov, zvýšená lámavosť kostí
2. Svaly celková slabosť, bolesť v záhlaví, stuhnutosť šije, svalová stuhnutosť, bolesti svalov, parestézie, kŕče, tetanický syndróm, vertebrogénne ťažkosti
3. Nervy bolesti hlavy, migrény, poruchy koncentrácie, závrate, mdloby, somnolencia, kolaps, bezvedomie, epilepsia, TIA, porážka, hyperreflexia, tremor
4. Psychika neurasténia, podráždenosť, zlosť, nervozita, nepokoj, úzkosť, depresia, tetanický syndróm, parestézie končatín, parestézie okolo úst, pocit gule v krku, problém s prehĺtaním
5. Srdce a cievy bolesti na hrudníku (stenokardie), poruchy srdcového rytmu, tachykardia, komorové extrasystoly, cievna trombóza, infarkt srdcového svalu
6. Tráviace orgány bolesti brucha, kŕče orgánov tráviacej sústavy (žalúdok, črevá, žlčník), kŕče sfinkterov, hnačka, zvracanie
7. Iné menštruačné poruchy

Magnéziové doplnky, ako si vybrať správne?

Magnézium ako doplnok stravy pozná snáď aj dieťa. Vyrába sa v tabletkách, práškoch, či v šumivých tabletách (majú vyššiu koncentráciu Mg).
Nájsť ho môžete bez chuti, či s príchuťou, samostatne, či s pridanými vitamínmi.

V podstate je úplne jedno, z ktorej lekárne, a od ktorého výrobcu si magnéziové tabletky zakúpite.

Základ je ten istý.

Rozdiel spočíva v množstve horčíka, a v pridaných látkach a vitamínoch.

Najčastejšie odporúčané magnéziové tabletky:

  • Magne B6 (obsahuje vitamín B6)
  • Magne B6 Forte (obsahuje vyššie množstvo vitamínu B6)
  • Magnesium B-komplex (obsahuje vitamíny skupiny B)
  • Stop kŕčom Mg+B6+K (obsahuje vitamín B6 a draslík)
  • Magnezum Dead Sea (obsahuje Mg z mŕtveho mora + vitamín B6 a B12)

 

Hypermagnezémia - nadbytok horčíka

Nadbytok horčíka v organizme sa vyskytuje omnoho zriedkavejšie ako jeho nedostatok.

O nadbytku Mg hovoríme vtedy, ak jeho koncentrácia dosiahne hodnoty vyššie ako 1,1 mmol/l.

Vo väčšine prípadov je spôsobený chorobnými stavmi, nie nadmernou konzumáciou „banánov, či čokolády”.

Hypermagnezémia býva často krát spôsobená chronickou dehydratáciou organizmu, a to hlavne u staršej populácie.

Možno sa s ňou tiež stretnúť aj pri zlyhaní obličiek, kedy sa Mg nevylučuje močom tak ako by malo, ale sa naopak kumuluje v tele.

Aké sú príčiny vzniku nadbytku horčíka v organizme

Najčastejšou príčinou hypermagnezémie je dehydratácia.
Dehydratácia (odvodnenie) je stav, kedy je v organizme znížené množstvo vody.
Dochádza k nej z dôvodu nedostatočného prísunu tekutín (nedostatočný pitný režim), alebo pri nadmernej strate tekutín (potenie, zvracanie, hnačka, krvácanie, popáleniny).

Druhou najčastejšou príčinou hypermagnezémie je zlyhanie obličiek.
Zlyhanie obličiek je stav, kedy dochádza k pomerne rýchlemu zhoršeniu obličkových funkcií.
Vrátane iných komplikácií dochádza aj k poruche sekrécie Mg do moču, a tým sa zvyšuje jeho koncentrácia v tele.

Prečítajte si tiež:
Dôležitosť pitného režimu: Čo je nedostatočný či nadmerný príjem tekutín? + výpočet
Ochorenia obličiek: Od zápalu cez kamene, po zlyhanie? A ich príznaky

Okrem vyššie uvedených primárnych príčin zvýšenej koncentrácie horčíka v tele, sa môžu na tomto stave podieľať aj iné ochorenia.

Dochádza k nemu pri rozpade buniek, infekčných ochoreniach pečene, ale aj pri rôznych intoxikáciách.

Ako sa prejavuje hypermanezémia?

Prejavy hypermagnezémie sú taktiež variabilné v závislosti od postihnutého systému.
Dalo by sa povedať, že sú opakom symptómov typických pre nedostatok Mg.

Tabuľka s prejavmi nadbytku Mg podľa jednotlivých orgánov

Postihnuté orgány: Najčastejšie sa vyskytujúce symptómy:
1. Nervy areflexia končatín, paralýza, rozšírené zreničky, letargia, dezorientácia, somnolencia, bezvedomie
2. Svaly svalová slabosť, ochabnutosť svalov, zníženie svalového tonusu
3. Tráviace orgány nevoľnosť, zvracanie
4. Srdce a cievy znížená frekvencia srdca, A-V blokády, nízky tlak krvi, zastavenie srdca
5. Iné suchosť slizníc, chladná koža, bledosť, podchladenie, spomalené dýchanie

 

Vyšetrenie koncentrácie magnézia v tele

Hladina magnézia v tele sa dá laboratórne dokázať, aj keď vo väčšine prípadov nie je nutná.

Pri prejavoch a podozrení lekára na jeho nedostatok je postačujúce pacientovi predpísať magnézium vo forme lieku, ktorý keď nepomôže, neuškodí.

Vyšetrenie koncentrácie horčíka sa častejšie robí u pacientov s jeho nadbytkom.

Ako prebieha vyšetrenie hladiny horčíka?

Hladina horčíka sa dá vyšetriť zo séra, v ktorom sú jeho hodnoty zabezpečené viacerými mechanizmami.
To znamená, že vyšetrenie hladiny plazmatického magnézia (mimobunkového) môže byť v poriadku, napriek jeho reálnemu nedostatku.
V sére jeho hladina totiž klesá až pri významnom chronickom deficite, ktorý vedie k metabolickému rozvratu, a teda je nedostatok zistený až následne.

Omnoho spoľahlivejšie je vyšetrenie hladiny intracelulárneho magnézia, teda z vnútra buniek.
Možno ho stanoviť z červených krviniek, bielych krviniek, či dokonca zo vzorky vlasov.
Ide však o zložitú a drahšiu metódu, preto nie je dostatočne využívaná.

Nie rutinne využívaná v bežnej praxi je tzv. metóda atómovej absorbčnej spektrometrie (AAS), ktorá je ale považovaná za najspoľahlivejšiu.
Za pomoci tejto metódy sa stanovujú koncentrácie rôznych stopových prvkov (až 60 prvkov), vrátane magnézia, v analyzovanom roztoku.

Zaujímavé:
Nedostatok magnézia býva často krát sprevádzaný súčasne zníženými koncentráciami draslíka (K) a vápnika (CA).

Ďalšie zaujímavé zdroje

Naposledy aktualizované 03.10.2020

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Autor článku

Zdravotnícky pracovník Bc. Lucia Sýkorová

Zdravotnícky pracovník Bc. Lucia Sýkorová

Vyštudovala som Strednú zdravotnícku školu a UKF v odbore urgentná medicína. Od roku 2008 som pracovala 10 rokov v Záchrannej zdravotnej službe na pozícii zdravotnícky záchranár. Neodkladnej prednemocničnej starostlivosti a urgentným stavom sa venujem doteraz ako Operátor záchrannej zdravotnej služby na linke tiesňového volania 155

Prihlásiť na odber noviniek

Zobraziť viac článkov Najnovšie články v magazíne
Nový koronavírus: Poznáte príznaky, podobnosť či odlišnosti s chrípkou? Nový koronavírus: Poznáte príznaky, podobnosť či odlišnosti s chrípkou?

Nový koronavírus sa ďalej šíri svetom, vzbudzuje obavy. Stále nie je dostatočne preskúmaný, avšak, určité významné informácie už poznáme.

Koľko pribrať počas tehotenstva? Od čoho to závisí a na čo dať pozor? Koľko pribrať počas tehotenstva? Od čoho to závisí a na čo dať pozor?

Tehotenstvo je dar, ktorý môže ženu stretnúť a radostne očakáva bábätko aj napriek nepohodliu z rastúceho bruška a prírastkom na váhe, ktorý môže byť rôzny. Tých pár kíl navyše nie je...

Koronavírus COVID-19: Kedy bude nová účinná vakcína? Aké lieky sa používajú teraz? Koronavírus COVID-19: Kedy bude nová účinná vakcína? Aké lieky sa používajú teraz?

O vytvorenie vakcíny účinnej proti novému koronavírusu COVID-19 sa snažili početné tímy vedcov a výskumníkov na celom svete. Cieľom bolo nie len vytvorenie očkovacej látky, ale...

Koronavírus COVID-19: Počet nakazených a počet úmrtí Slovensko a svet (Aktuálne štatistiky 26. 11. 2020) Koronavírus COVID-19: Počet nakazených a počet úmrtí Slovensko a svet (Aktuálne štatistiky 26. 11. 2020)

Koronavírus zasiahol do životov obyvateľov Slovenska, ale aj iných svetových krajín. Celosvetovo sú nakazené tisíce ľudí, mnohí vírusu aj podľahli.

Druhá vlna koronavírusu covid-19 na Slovensku: Opatrenia a aktuálne informácie k 26. 11. 2020 Druhá vlna koronavírusu covid-19 na Slovensku: Opatrenia a aktuálne informácie k 26. 11. 2020

Prinášame vám aktuálne nariadenie a platné opatrenia na zamedzenie šírenia koronavírusu na Slovensku.


Pridajte skúsenosť Skúsenosti užívateľov

Zatiaľ neboli pridané žiadne skúsenosti. Podeľte sa s ostatnými o svoje skúsenosti.