späť na zoznam bylín

Spirulina a chlorella: Aké sú ich účinky? Ako ich užívať?

Autor: Zdravotnícky pracovník Bc. Ľuboš Vnuk
Spirulina a chlorella: Aké sú ich účinky? Ako ich užívať?
Zdroj foto: Getty images

Spirulina a chlorella sú rastliny, ktoré zažívajú v dnešnej dobe svoju „druhú renesanciu.“ Unikátna riasa chlorella, ktorú ľudia právom považujú za „malý zelený zázrak" ponúka množstvo telu prospešných látok. Sladkovodná sinica spirulina, tiež označovaná ako „superpotravina" dodáva nášmu telu obrovský prísun živín, minerálov a vitamínov.

Charakteristika

Chlorella prežíva na našej planéte už vyše 2,5 miliardy rokov. Ponúka obrovský a komplexný prísun živín, minerálnych látok a vitamínov.

Spirulina, je zdravý elixír plný živín a vitamínov. Nie je žiadnym nováčikom, jej blahodarné účinky poznali už Aztékovia.

Práve Aztékovia dokonca túto riasu používali aj ako platidlo.

Charakteristika spiruliny

Spirulina je vzplývavá vláknitá sinica s cylindrickými bunkami.

Jej výskyt je najmä v tropických a subtropických jazerách s vysokým pH a koncentráciou uhličitanov, a hydrogenuhličitanov.

Vyskytuje sa najmä v Afrike, Ázii a Južnej Amerike.

Pestuje sa najmä v Japonsku, kde sa z nej vyrábajú vitamínové tabletky.

Je v nej obsiahnuté obrovské množstvo vitamínov, ako napríklad:

  • vitamíny B1
  • vitamíny B2
  • vitamíny B3
  • vitamíny B6
  • vitamíny B9
  • vitamín C
  • vitamín B12
  • vitamín A
  • vitamín E
  • Vitamín D

Vitamín B12, ktorý je obsiahnutý v spiruline má 80% neúčinnú formu tohto vitamínu a iba 20% je časť účinná u človeka.

Pre svoje blahodarné účinky sa radí medzi najúčinnejšiu zelenú potravinu.

Jej užívanie sa odporúča napríklad aj pri nadváhe (obezita), tráviacich ťažkostiach, pri nesprávnych stravovacích návykoch a taktiež pri cukrovke.

Spirulina a jej zloženie

Môžeme ju charakterizovať ako riasu, ktorá rastie v prirodzenom prostredí, ako sú napríklad sladkovodné jazerá, prírodné pramene a morské vody.

Názov spirulina získala vďaka špirálovito skrutkovitým vláknam, ktoré ju tvoria.

Jej farba je modrozelená. Pochádza z kombinácie zeleného chlorofylu a modrého pigmentu - fykocyanínu.

V spiruline sú obsiahnuté zoskupené živiny, medzi ktoré patria:

  • bielkoviny (najvyššia koncentrácia bielkovín)
  • vitamíny (A, B1, B2, B6, E, K, atď.)
  • minerály a stopové prvky (železo, vápnik, fosfor, horčík)
  • aminokyseliny
  • nukleové kyseliny (chlorofyl, soli, fytonutrienty a enzýmy)
  • vláknina
  • polysacharidy
  • antioxidanty

 Nutričné hodnoty spiruliny

Energetická hodnota 1213 KJ
Bielkoviny 57 g
Sacharidy 24 g
Tuky 8 g
Vláknina 4 g

Charakteristika chlorelly

Chlorella iným názvom Chlorella pyrenoidosa, Chlorella vulgaris je sladkovodná zelená jednobunková riasa.

Má vysoký obsah chlorofylu, bielkovín, minerálnych látok a iných živín.

Je využívaná v kozmetickom priemysle či v biotechnologii.

V súčasnej dobe sú najväčším producentom tejto riasy ázijské krajiny.

Pestovaním na komerčné účely sa začalo v 60. rokoch 20. storočia v Japonsku.

Chlorella a jej zloženie

Vďaka širokému spektru a vysokému obsahu makro a mikroživín, je využívaná najmä ako doplnok výživy.

Z makroživín majú najväčšie zastúpenie bielkoviny. Chlorella je taktiež bohatá na vitamíny a minerálne látky.

Súčasť zeleného farbiva, ktoré je obsiahnuté v chlorelle je horčík, vďaka čomu je jeho bohatým zdrojom.

Medzi ďalšie zastúpené minerálne látky patrí fosfor, draslík, vápnik či železo.

Z vitamínov sú to vitamíny B, B12, ktoré sú v bioaktívnej forme prítomné iba v potravinách živočíšneho pôvodu.

 Nutričné hodnoty chlorelly

Energetická hodnota 1364 KJ
Bielkoviny 55 g
Sacharidy 11 g
Tuky 6 g
Vláknina 0 g

Vnútorné použitie

Užívanie spiruliny

Dá sa užívať formou prášku alebo tabliet.

Dávkovanie sa prispôsobuje množstvu spiruliny v prášku alebo v tabletkách.

Počas výberu produktu je nevyhnutné dbať na to, aby to boli 100% prírodné produkty, bez pridaných látok a genetickej modifikácie.

Počas užívania je dôležité dodržiavať dostatočný pitný režim a užívať ju vždy s odstupom približne jednej hodiny od užívania iných liekov.

Spirulina je považovaná za najideálnejšiu potravinu pre vegánov a vegetariánov, pretože svojim obsahom im plnohodnotne dokáže nahradiť proteíny živočíšneho druhu.

Malé množstvo spiruliny, približne 2 až 3 gramy, predstavuje pre ľudské telo bohatý zdroj živín, ktorý sa svojim obsahom vyrovná dennej dávke ovocia a zeleniny.

Najviac obľúbená forma užívania je pridávanie zeleného prášku do rôznych zdravých nápojov, ako je napríklad smoothie alebo taktiež svieže limonády.

Možno ju pridávať aj do klasických jedál, napríklad ako sú polievky, pomazánky alebo šalátové dresingy.

Spirulina a trávenie

Jej účinky sa pozitívne prejavujú v rôznych oblastiach nášho tela.

Je výborná na podporu imunity, dodáva telu energiu, pôsobí priaznivo na srdcovo-cievny systém, má protirakovinové účinky a taktiež veľmi priaznivo pôsobí na tráviaci trakt a metabolizmus.

Je bohatá na vlákninu, čo podporuje trávenie a to prispieva k zdravému tráveniu.

Taktiež má výborné antibakteriálne a protiplesňové účinky.

Obsah cysteínu je prospešný pri liečbe a prevencii žalúdočných vredov.

Jej účinky sú preukázateľné taktiež pri ochoreniach pečene, ako je najmä cirhóza a stukovatenie pečene.

Spirulina a očista organizmu

Spirulinou sa telo zbavuje škodlivých látok, čím sa podporuje prečisťovanie pečene a obličiek, čo napomáha k ich regenerácii. Antioxidanty, vitamíny, minerály a fytonutrienty, ktoré obsahuje, sú schopné okamžite sa vstrebať do častí tela, ktoré strácajú silu v boji proti voľným radikálom.

So spirulinou ľahko schudnete

Je najúčinnejší prostriedok na podporu chudnutia.

Napomáha pri udržiavaní ideálnej hmotnosti a rovnováhu medzi energetickým príjmom a výdajom.

Sú v nej obsiahnuté látky fenylalanín a tyrozín, ktoré ovplyvňujú hlad a chuť na sladké jedlo.

Taktiež je zdrojom aminokyselín a sacharidov, čo udržiava organizmus v stave nasýtenosti.

Vďaka tomu, že má vysoké nutričné hodnoty a nízky obsah kalórii je vhodné ju užívať predovšetkým pri nízkokalorických diétach.

Pri nízkokalorikých diétach sa ľudia nestravujú dostatočne a strava neobsahuje potrebné množstvo živín a minerálov, ktoré sú pre náš organizmus nevyhnutné.

Pravidelným prísunom spiruliny počas diéty sa podporuje správne fungovanie tráviaceho systému a pravidelné vylučovanie.

Spirulina ako pomoc pri cukrovke

Veľmi nápomocná je aj pri liečbe diabetes mellitus typu 2.

Svojím účinkom znižuje hladinu triglyceridov v krvi a zvyšuje množstvo HDL (dobrého cholesterolu) a pomáha pri odstraňovaní systémových zápaloch vyvolaných inzulínovou rezistenciou.

Nesmie chýbať v jedálničku vegetariána

Je považovaná za zelenú super potravinu.

Doposiaľ nebola ešte objavená žiadna potravina, ktorá by poskytla tak komplexný zdroj bielkovín, aby vedela splniť všetky výživové potreby pre ľudský organizmus.

Preto ju môžeme považovať za vhodnú pre vegetariánov.

Aby si vegetariáni vedeli zabezpečiť chýbajúce bielkoviny, často siahajú po rôznych rastlinných zdrojoch proteínov (orechy, fazuľa, strukoviny alebo sója).

Spirulina obsahuje 65 – 71 % čistého proteínu.

Čo predstavuje väčšiu hodnou, ako je obsiahnuté v hovädzom mäse (22 %) alebo v strukovinách (26 %).

Absorpcia tohto proteínu je oveľa ľahšia ako absorpcia živočíšneho proteínu.

Pre vegetariánov je dôležitá aj pre jej obsah aminokyselín, vitamínov a minerálnych látok, ktoré sa v organizme ľahko vstrebávajú. Pre vegetariánov je dôležitý najmä vitamín B12, ktorý je zodpovedný za normálne fungovanie nervového systému a krvotvorby.

Užívanie chlorelly

Možno ju nájsť najmä vo forme toboliek, prášku alebo rôznych extraktov.

Najviac je propagovaná ako doplnok výživy, ktorý je účinný v prevencii alebo liečbe rôznych ochorení.

najvyšší obsah chlorofylu z potravín využiteľných v ľudskej výžive.

Profesor Beijerick pred viac ako 100 rokmi prvýkrát kultivoval chlorellu v Holandsku.

Názov vznikol zložením slovíčok ,,chlor" (pre jej zelenú farbu) a ,,ella" (pre malé rozmery).

V jednej bunke sú prítomné viaceré pigmenty ako sú: chlorofyl – a, chlorofyl – b a súčasne obsahuje aj karoténové a xantofylové farbivá, ktoré sú charakteristické pre vyššie rastliny.

Tak ako pri vyšších rastlinách, tak aj v chlorelle prebieha fotosyntéza.

Keďže je prírodným doplnkom zdrojom mnohých živín je pre nás nesmierne prospešná.

Predpoklad pre chlorellu bol, že sa stane potravinou tisícročia.

Vlastnosti chlorelly

Chlorella je obrovským zdrojom rôznych látok, ako napríklad:

  • bielkoviny (60 - 70%)
  • vláknina (8%)
  • oligo - a polysacharidy (2%)
  • chlorofyl
  • karotenoidné farbivá
  • tuky (10%) s obsahom esenciálnych mastných kyselín
  • vitamíny
  • kyselina listová
  • minerálne látky
  • draslík (1%)
  • železo (0,15%)

Chlorella ako prírodný zdroj železa

Pretože je výborným zdrojom vstrebatelneho železa, je považovaná za najvhodnejší prirodzený zdroj železa.

Jej užívanie je vhodné pre ženy počas menštruácie, ale aj ako podpora pri liečbe súvisiacej s nedostatkom železa.

Je zdravšia a vhodnejšia ako syntetické prípravky, ktoré sa často využívajú pre doplnenie hladiny železa v organizme.

Syntetické formy železa spôsobujú často tráviace ťažkosti pri ich vyššom dávkovaní. Naopak železo, ktoré je obsiahnuté v chlorelle má vysokú vstrebateľnosť, čo nespôsobuje tráviace ťažkosti.

Chlorella a očista organizmu

Je bohatým zdrojom chlorofylu, ten je schopný sa viazať a z tela vylučovať toxíny a ťažké kovy.

Užívaním zabezpečuje telu črevnú očistu a bunkovú hygienu.

Obnova a regenrácia buniek

Vysoký obsah bielkovín (až 70%) je zdrojom pre regeneráciu buniek.

Účinnou zložkou, ktorú obsahuje je tzv. rastový faktor CGF (Chlorella´s Growth Factor), čo sú rozložené nukleotidy bunkových jadier chlorelly.

Tento „rastový faktor" zabezpečuje pre naše telo omladzujúci a posilňujúci efekt.

Ochrana očí a kože pred UV žiarením

Pre vysoký obsah karotenoidov, luteínu a zeaxantínu má veľký význam vo výžive očnej sietnice zameranej na zachovanie ostrosti zraku vo vyššom veku.

Príjmom týchto látok sa zvyšuje taktiež aj ochrana očí a kože pred škodlivým pôsobením UV žiarenia.

Posilnenie rastu vlasov, nechtov a regenerácia pokožky

Vysoký obsah vitamínov, ako sú vitamín A, B-12 a kyseliny listovej spolu s bielkovinami a nukleotidy, pôsobí stimulačne pri veľmi oslabenom raste alebo pri vypadávaní vlasov a samozrejme napomáha pri lámavosti nechtov.

Užívaním dochádza k vyživeniu a rýchlejšej regenerácii pokožky, obnovenie mladistvého a sviežeho vzhľadu pokožky.

 Prehľadné zhrnutie účinkov spiruliny a chlorelly:

Zber a skladovanie

Spirulinu nie je možné pestovať v umelom prostredí.

Pestovanie spiruliny je náročnejšie ako pestovanie iných menej náročných zelených potravín.

Chlorellu pestujú aj v umelých vodných nádržiach, kde je lepšia možnosť kontrolovania kvality vody.

Medzi ďalšiu spoločnú vlastnosť chlorelly a spiruliny je miesto kde rastú.

Pre svoj rast a množenie potrebujú dostatok slnečného svitu.

Slnečný svit je nevyhnutný na to, aby oba mikroorganizmy vytvorili živiny, ktoré sa získavajú fotosyntézou priamo zo slnka. 

Spirulina a Chlorella

Tieto rastliny sú si v mnohých oblastiach podobné, nielenže vyzerajú podobne, ale dokonca aj podobne chutia.

Mnoho ľudí preto medzi nimi nevidí žiadny rozdiel.

Z vedeckého hľadiska je medzi nimi viacero dôležitých rozdielov, pretože obe patria k rôznym druhom mikrorias.

Spirulina je mnohobunková morská rastlina.

Naopak Chlorella je jednobunková riasa, ktorú jej silné bunkové steny posúvajú skôr bližšie k rastlinám, ako k riasam.

Môžeme povedať, že obe patria do odlišnej skupiny organizmov, i napriek tomu, že energiu získavajú pomocou fotosyntézy.

Farba spiruliny je modro-zelená. Chlorella je radená medzi zelené riasy.

Obe rastliny sa pestujú v teplých vodách a pre svoj rast je pre nich nevyhnutné svetlo aspoň 12 hodín denne.

Chlorella si však vyžaduje pre svoju veľkosť oveľa viac prepracované zariadenia na proces jej zberu.

Ako rozpoznáme Chlorellou a Spirulinu?

Riasa a sinice

Chlorella pyroneidosa je riasa sladkovodná a jednobunková a pochádza z triedy Trebouxioplhycea, Chlorellales, čelaď Chlorellaceae a rod Chlorella.

Chlorella bola objavenáv roku 1890 a podiela sa na okysličovaní našej atmosféry.

Je však stará už niekoľko milionov rokov, pretože patrí medzi prvé organizmy žijúce na Zemi.

Má v sebe veľký obsah živín a stopových prvkov. Okrem toho, že nám napomáha vyživovať organizmus,taktiež ho aj prečistuje a napomáha pri vylučovaní škodlivých látok z tela.

Preto je práve táto riasa často spomínaná pri chudnutí.

Spirulina platensis naopak riasa nie je, ale je to sinica. Taxonomicky je radená medzi baktérie, kmeň sinica, Oscillatoriales a rod Spirulina.

Pre jej sfarbenie je mnohokrát označovaná za modrozelenú riasu.

Rovnako ako chlorella má v sebe obsiahnuté veľké množstvo dobre stráviteľných bielkovín (živočíšneho druhu).

Stráviteľnosť a účinok mikroorganizmov

Účinky chlorelly a spiruliny sa nám zdajú možno podobné, ale opak je pravdou.

Medzi prvú odlišnosť možeme považovať ich stráviteľnosť.

Obal spiruliny je tvorený polysacharidmi čo znamená, že človek ho dokáže bez problémov stráviť a nemusí sa nijako upravovať, iba sa zlisuje.

Naopak chlorella má pevný celulozový obal, čo znamená, že naše tráviace ústrojenstvo sa cez ňu nedostane a ak nie je správne rozrušený, slúži nám len ako vláknina.

Bunkový obal chlorelly sa jej mletím rozruší a jej obsah sa stane dostupným.

Pri tejto dezintegracii, sa chollera rýchlo vysuší.

Je charakteristická tým, že je zásobníkom vitamínu K, kyseliny pantoténovej, tryptofánu, fosforu a hlavne CGS (rastový faktor), ktorý nám zabezpečuje regeneráciu organizmu.

Táto látka v niektorých prípadoch vie zastaviť rozvoj rôznych ochorení.

Priaznivo pôsobí počas regenerácie organizmu, prečisteniu a na dezinfekciu čriev a tráviaceho traktu.

Naopak spirulina v sebe žiadny rastový faktor neobsahuje.

Je však zásobárňou fykocianinuvitamín B12, ktorý je nevyhnutný pre ľudí trpiacich chudokrvnosťou.

Má svoj podiel na raste svalovej hmoty a zabezpečuje vitalitu človeka.

Najviac ju však vieme oceniť pri posilnení imunitného systému, budovania postavy a rôzne diétne programy.

Nežiadúce účinky

Aj napriek obrovským prínosom pre naše zdravie, má spirulina a chlorella aj svoje nežiadúce účinky.

Nežiadúce účinky spiruliny

Dôležitým vplyvom na kvalitu a účinok spiruliny má najmä jej pôvod.

Rastlina, ktorá vyrástá v znečistenej vode, môže vyvolať nežiadúce účinky.

Z hygienického hľadiska sú najviac rizikové prírodné jazerá.

Najčastejšie nežiaduce účinkyžalúdočné nevoľnosti, pálenie záhy, nafukovanie alebo hnačka.

Niektorí ľudia môžu pociťovať aj bolesti hlavy, únavu alebo zhoršenie pleti.

Tieto negatívne účinky sa predovšetkým objavujú u citlivých ľudí.

Ide najmä o dočasné prejavy, ktoré sa v priebehu času upravia až odoznejú.

Nežiadúce účinky chlorelly

Tak ako spirulina aj chlorella má svoje nežiaduce účinky.

Medzi najčastejšie nežiadúce účinky patria:

Príčinou zeleného sfarbenie stolice je práve chlorofyl, ktorý je v nej bohato obsiahnutý.

Tieto nežiaduce účinky sa objavia najmä na začiatku užívania. Časom, ako si organizmus zvykne, zvyčajne problémy odoznejú.

Chlorella tak ako niektoré byliny (napríklad Ľubovník bodkovaný) alebo lieky (tetracyklínové antibiotiká alebo kortikoidy), môže spôsobiť citlivosť pokožky na slnko.

Preto je dôležité, najmä v letnom období, vyhýbať sa dlhému pobytu na priamom slnku alebo používať opaľovací krém s ochranným faktorom minimálne 15.

Pre dostatočnú ochranu pokožky sa ale odporúča faktor 30 a vyšší.

Tak ako pri iných liečivách či výživových doplnkoch, hrozí alergická reakcia, ktorá sa môže rozvinúť až do anafylaktického šoku.

Prejavy alergickej reakcievyrážky, začervenanie pokožky, svrbenie, opuch alebo problémy s dýchaním.

U chlorelly sa zaznamenali alergické reakcie, ktoré zahŕňajú najmä astmu a zápal obličiek.

Náchylnosť na túto reakciu sú najmä ľudia, ktorí sú alergickí na rôzne druhy plesní.

 Zdroje

  • Všechno je dobré (Hana Synková) - všeobecné informácie o spiruline
  • Superpotraviny (David Wolfe) - všeobecné informácie chlorelle 
  • Zelené potraviny (Maria Dallen) - všeobecné informácie o chlorelle
  • drugs.com - nežiadúce účinky chlorelly
  • wikipedia.org - všeobecné informácie o chlorelle
  • wikipedia.org - všeobecné informácie o spiruline 
  • kaloricketabulky.sk - nutričné hodnoty chlorelly a spiruliny
Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Autor článku

Zdravotnícky pracovník Bc. Ľuboš Vnuk

Zdravotnícky pracovník Bc. Ľuboš Vnuk

Vyštudoval Urgentnú zdravotnú starostlivosť v Nitre. Následne pracoval ako zdravotnícky záchranár v posádke RZP. Na súťaži Rallye Rejvíz, v roku 2016, získal 1.miesto v medzinárodnej kategórií International. Stal sa vedúcim staničným záchranárom. V urgentnej medicíne ďalej pokračuje ako pracovník urgentného príjmu a oddelenia anestéziológie a intenzívnej medicíny. Je zamestnancom Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR. Dlhoročne pôsobí ako certifikovaný inštruktor prvej pomoci pre laickú, ale aj odbornú verejnosť

Zatiaľ nebola pridaná žiadna skúsenosť

Ďalšie názvy: Arthrospira platensis, Arthrospira fusiformis, Arthrospira maxima, Chlorella pyrenoidosa, Chlorella vulgaris

Použitie byliny Spiruline,Chlorelle

Spirulina a chlorella: Aké sú ich účinky? Ako ich užívať? rastie od do


Pridajte skúsenosť Skúsenosti užívateľov

Zatiaľ neboli pridané žiadne skúsenosti. Podeľte sa s ostatnými o svoje skúsenosti.