Poruchy správania – pojem, ktorý zahŕňa širokú škálu prejavov. V niektorých prípadoch je veľmi náročné určiť, čo ešte je a čo už naopak nie je vhodné či žiadúce správanie. Je to najmä preto, že hranice toho čo je vhodné a primerané si často určuje spoločnosť samotná – a preto tieto pravidlá nie sú presne definované.
Oficiálna definícia a triedenie porúch správania je založené na Medzinárodnej klasifikácii chorôb 10.revízia – označuje sa aj skratkou MKCH-10 (F90 - F98 Poruchy správania a emočné poruchy vznikajúce zväčša v detstve a počas dospievania).
Poruchy správania v detskom veku
Diagnostika
Kľúčovú úlohu pri diagnostike zohráva rozlíšenie "normálnej" agresie a "nepsychiatrického" problémového správania, od trvalejšieho a problémového správania.
Na základe MKCH-10 sú poruchy správania charakterizované opakovaným a dlhodobým, respektíve trvalým
dissociálnym správaním
ničenie majetku iných,
vlámačky do domov, budov, áut,
zakladanie požiarov,
časté klamanie – aby daná osoba získala výhodu, alebo sa vyhla povinnostiam či záväzkom,
agresívnym správaním
krutosť a hrubosť k druhým osobám ale aj voči zvieratám,
závažné a nadmerné bitky,
fyzická agresivita,
používanie nástrojov a predmetov, ktoré môžu ťažko zraniť inú osobu,
závažné a intenzívne výbuchy zlosti,
kradnutie vo forme lúpežných prepadov, vydieranie,
kradnutie bez konfrontácie s obeťou – napríklad kradnutie či falšovanie peňazí,
vynucuje si od druhých sexuálnu aktivitu,
vzdorovitým správaním
záškoláctvo už pred 13-tym rokom života,
úteky z domu,
provokatívne správanie,
trvalá neposlušnosť.
Dôležité je si uvedomiť pojmy ako – opakovaným, dlhodobým a trvalým. Ojedinelé dissociálne správanie či činy, kriminálne priestupky a činy, vzdorovité správanie, záškoláctvo, drobné krádeže a bitky nemusia hneď naznačovať poruchy v správaní jednotlivca. Aj keď všetky tieto činy sú typické pre poruchy správania.
Pri posúdení či sa jedná alebo nejedná o poruchy v správaní, je veľmi dôležité zohľadňovať aj vek dieťaťa.
Poruchy správania sa delia do dvoch kategórií – z pohľadu ich nástupu – na:
včasné – poruchy správania sa začínajú objavovať v predškolskom veku – do obdobia puberty sa rozvinú na závažnejšie formy; pri tomto type je vysoké riziko kriminálneho vývoja,
neskoré – poruchy správania sa začínajú objavovať až počas dospievania – pri tomto type je prognóza priaznivejšia;
Ochorenia ako:
schizofrénia,
depresia,
autizmus a poruchy autistického spektra,
a ADHD sú vylučujúcim faktorom pre diagnostiku porúch správania.
Pri poruchách správania začínajúcich už u detí v predškolskom veku, je ich vývoj a prognóza menej priaznivá. V takomto prípade, môžu končiť až dissociálnou poruchou osobnosti v dospelosti. Pacient s takouto poruchou má problémy vo vzťahu k spoločnosti – takáto osoba:
sa nezaujíma o práva iných;
porušuje práva a zákony;
vedome podvádza iných a to bez pocitu viny;
nedodržuje spoločenské pravidlá a záväzky;
nedodržiava morálku;
je nezodpovedná;
je často agresívna;
je výbušná – ľahko sa rozhnevá;
svoju agresivitu a výbušnosť ospravedlňuje a racionalizuje;
absentuje u nej súcit či empatia;
za svoje zlyhanie obviňuje iných.
Predpoklady ktoré vedú k vývinu dissociálnej poruchy:
prejavy v rannom detstve,
správanie sa nemení so zmenou prostredia, je časté a opakuje sa,
dysfunkčné prostredie/rodina s nefunkčnou komunikáciou a patologickým správaním.
Príčiny vzniku porúch správania
Príčin vzniku porúch správania je viacero a nie sú úplne zadefinované. Podieľajú sa na nich faktory:
spoločenské,
psychologické,
a biologické.
Spoločenské faktory
Veľký vplyv zohráva rodinné prostredie. Ide najmä o:
kriminálne činy vyskytujúce sa v rodine a okruhu najbližších ľudí,
užívanie návykových látok rodičmi, či príbuznými,
konfliktné rodinné prostredie – hádky, násilie prítomné v okruhu najbližších,
nedostatočná starostlivosť, zanedbávanie dieťaťa,
konfliktný a nenávistný vzťah rodič-dieťa a naopak.
Psychologické faktory
Medzi rizikové psychologické faktory patria:
hyperaktivita,
kognitívny deficit,
jazyková bariéra,
trauma – ktorá následne vedie k posttraumatickej stresovej poruche.
Biologické faktory
Genetické faktory sa intenzívne skúmajú. Momentálne sa však uplatňuje názor, že kľúčová je súhra medzi genetickými faktormi a prostredím.
Agresivita
Agresivita je jedným z častých prejavov porúch správania. Avšak jednoznačne určiť mieru agresivity, je veľmi náročné.
Aj keď existuje niekoľko delení – z toho najjednoduchšieho sa agresivita delí na dva typy:
reaktívna agresivita – impulzívna, nepremyslená, vzniká na základe hnevu a frustrácie,
proaktívna agresivita – dopredu premyslené správanie, ktorého sa osoba dopúšťa bez akéhokoľvek pocitu viny a výčitiek.
Na základe iných kritérií, ktoré zahŕňajú:
impulzivitu,
emocionálnu nestabilitu,
úzkosť,
kognitívnu neorganizáciu,
a predátorskú agresivitu
Sa agresia delí na:
impulzívna agresivita
pre tento typ je typická neschopnosť odolať impulzu, popudu alebo pokušeniu či už vonkajšiemu alebo vnútornému; na tomto podklade vzniká neplánovaná a rýchla agresívna reakcia,
afektívna agresivita
typická je prehnaná reakcia na negatívne či frustrujúce podnety,
je veľmi podobná impulzívnej, avšak tomuto typu predchádza zmena nálady,
úzkostná agresivita
je spojená s prežívaním úzkosti v prípade pocitu ohrozenia, prežívanie takejto úzkosti však vedie k agresii voči jednotlivcovi samotnému, alebo voči iným,
agresia následne vedie k úľave od úzkosti;
je typická pre deti s
posttraumatickou stresovou poruchou,
autistickým spektrom,
mentálnou retardáciou,
neurovývojovými poruchami,
agresivita s kognitívnou neorganizáciou
vyskytuje sa u psychóz kde je narušené vnímanie a úsudok,
veľmi typickým znakom je paranoja – tá často spúšťa agresivitu,
predátorská agresivita
označuje sa aj ako plánovaná alebo chladnokrvná,
je typická pre poruchy správania,
napriek tomu, že sa jedná o plánovanú agresivitu, má biologický podklad, ktorý súvisí so zvýšenou stimuláciou v mozgu.
Opozičná vzdorovitá porucha
Opozičná vzdorovitá porucha sa vyskytuje u detí medzi 6-tym až 10-tym rokom života. Pre túto poruchu je typické:
výrazné vzdorovité správanie,
neposlušné správanie,
provokatívne správanie,
zlosť a vzpor je orientovaný na autority – rodičov, vychovávateľov, učiteľov, naopak s rovesníkmi vychádzajú zvyčajne dobre,
tieto deti sa ľahko nahnevajú – majú nízku toleranciu pre frustráciu,
zvyčajne táto porucha prebieha
bez agresie alebo delikventných činov,
bez prejavov týrania, surovosti,
bez závažných prejavov deštrukcie majetku.
Porucha správania vo vzťahu k rodine
Táto porucha spĺňa všetky kritéria porúch správania. Pre túto poruchu je typický narušený vzťah dieťa – rodič. Veľmi často je toto správanie smerované voči nevlastnému rodičovi.
Neadekvátne správanie sa teda vyskytuje v rámci rodinného prostredia – mimo rodinu sa väčšinou dieťa neprejavuje problematicky.
Nesocializovaná a socializovaná porucha správania
V prípade nesocializovanej poruchy správania, je typické že dieťa alebo tínedžer má problém zapadnúť medzi svojich rovesníkov – zlá socializácia. Často býva odmietaný, neobľúbený a nemá blízkych kamarátov v rovnakej vekovej skupine. Vo vzťahu s dospelými chýba dôvera.
Zároveň sa prejavujú aj všetky poruchy správania. Avšak výtržníctvo a krádeže môžu byť páchané aj v spolupráci s inými osobami – nie len samostatne.
Na rozdiel od nesocializovanej poruchy správania – pri socializovanej je osoba schopná vytvárať vzťahy s rovesníkmi. Zároveň sa prejavujú všetky aspekty porúch správania.
Rovnako ako pri predchádzajúcom type – výtržníctvo a menšie priestupky môže mladistvý páchať sám alebo v skupine s inými osobami.
Pozitívne faktory
Faktory, ktoré pôsobia pozitívne – dalo by sa povedať, že zabraňujú vzniku, respektíve rozvoju porúch správania sú:
dobrý a kvalitný vzťah s rodičmi,
pravidelná školská dochádzka – a tým pocit začlenenia,
Pri poruchách správania, je dobré vyvarovať sa ich spúšťačom. Na začiatku je potrebné si zaznamenávať ako často a kedy dochádza k jednotlivým prejavom porúch správania. Následnou analýzou sa veľakrát dá odhaliť "vzorec" a aj spúšťače.
Ak sa podarí odstrániť alebo aspoň obmedziť faktory, ktoré podnecujú či posilňujú problémové správanie, môže to mať veľký vplyv na jeho zlepšenie.
Na záver ešte zopár tipov ako zlepšiť vzťah dieťa-rodič:
uznajte a pochváľte svoje dieťa – oceňte ho pochvalou za dobrý skutok či správanie; pochvala nemusí byť prehnaná, ani príliš častá – za každú maličkosť, ale je dobré upriamiť pozornosť dieťaťa, že vidíte jeho snahu o dobré skutky,
zapojte dieťa do denných aktivít či činností – je to skvelá príležitosť ako sa porozprávať a prejaviť záujem o ich myšlienky či názory, zároveň opäť máte príležitosť pochváliť dieťa za jeho snahu a pomoc a dieťa sa zároveň bude cítiť užitočné,
stanovte jasné, pravidelné a predvídateľné postupy – snažte sa vytvoriť a dodržiavať pravidelný režim – napríklad čas večere, čas kedy si robí dieťa úlohy, čas ktorý je vyhradený pre voľnú zábavu, čas vyhradený na domáce práce...
sledujte správanie svojho dieťaťa – ak máte pocit, že sa začína správať nevhodne, skúste presmerovať jeho pozornosť iným smerom,
buďte disciplinovaný – prediskutujte svoje postupy s partnerom a buďte pri ich dodržiavaní a uplatňovaní obaja disciplinovaní a pokojní; hnev naznačuje, že nemáte situáciu a emócie pod kontrolou – čo môžu deti zneužiť; hovorte S dieťaťom, nie NA dieťa,
nevyhrážajte sa – vyhrážky a odopieranie zvyknú mať len krátkodobý efekt,
prejavte pochopenie a sympatie – v prípade, že sa vášmu dieťaťu dané rozhodnutie nepáči – uznajte jeho pocity smútku, hnevu, rozčarovania...
nezabúdajte, že ste vzorom pre vaše deti – všetko čo vidia a počujú u vás, s tým sa veľakrát samy stotožňujú – či už ide o to dobré alebo zlé, preto venujte pozornosť aj samy sebe a tomu ako reagujete v jednotlivých situáciách,
obmedzte používanie médií – pripravte deťom iný, náhradný a zábavnejší program, v prípade ak dieťa sleduje niečo – vyhnite sa násilným programom, ideálne je pozerať daný program spolu s dieťaťom a komunikovať o tom čo sa na obraze deje.
Ako sme si už popísali – poruchy správania sú komplexné a na ich vzniku a rozvoji sa podieľa mnoho faktorov. Z tohto dôvodu musí byť aj liečba komplexná, pričom spoľahlivá liečba farmaceutikami nie je zatiaľ predne daná a objasnená.
Liečba by nemala byť orientovaná výlučne na pacienta. Do procesu liečby by mali byť zahrnutí aj rodičia, učitelia, vychovávatelia, prípadne iní najbližší príbuzní.
Choroby s príznakom "Zmien správania - porúch správania"
solen.sk - PORUCHY CHOVÁNÍ U DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH; Pavel Theiner, Ph.D.
socia.sk - Poruchy správania z pohľadu pedopsychiatra
aafp.org - General Parenting Strategies: Practical Suggestions for Common Child Behavior Issues; MICHAEL G. KAVAN, PhD, SHAILENDRA K. SAXENA, MD, PhD, AND NAUREEN RAFIQ, MD
Vyštudovala som farmáciu na Univerzite veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach. Následne som získala titul PharmDr. na Veterinární a farmaceutické univerzite v Brne. Popri štúdiu som pracovala vo verejnej lekárni. Po dvoch rokoch materskej dovolenky som nastúpila na pozíciu farmaceuta v lekárni. Zároveň si dokončujem špecializačné štúdium v odbore lekárenstvo.
Nakoľko sa každý deň v mojej práci stretávam s rôznymi otázkami ohľadom ochorení a voľnopredajných liekov, výživových doplnkov, a zároveň som typ človeka, ktorý sa rád vzdeláva, som veľmi rada, že som dostala príležitosť i takýmto spôsobom vyriešiť niektoré problémy.
Ste doktor, či zdravotník? Zviditeľnite sa a zdieľajte skúsenosti!
Vytvorte si vlastný blog na Zdravoteka.sk, ktorú číta 620 000 ľudí
mesačne.
Napíšte nám →
Cieľom portálu a obsahu nie je nahradiť odborné vyšetrenie. Obsah má len informatívny a nezáväzný charakter, nie poradný. V prípade zdravotných ťažkostí odporúčame vyhľadať odbornú pomoc, navštíviť alebo kontaktovať lekára, lekárnika.